RENT A CAR AERODROM BEOGRAD   whatspp   viber

Rent a car blog

Akvaplaning - kako ga izbeći i kako reagovati, gume

Akvaplaning - kako ga izbeći i kako reagovati, gume

 

Nakon jakih padavina i oluja, na putevima se pojavljuje veća količina vode koja može da izazove oštećenja motora i kočnica kod vozila, ali utiče i na sigurnost i bezbednost vožnje.

Javlja se ozbiljan rizik od akvaplaninga.

 

Šta se je akvaplaning?

Akvaplaning (ili hidroplaning, vodeni klin) je opasna pojava kada gume ne mogu da rasčiste vodu koja se nalazi na putu i gube kontakt sa podlogom. U tom trenutku vozač gubi kontrolu nad svojim vozilom i više ne može da upravlja, koči i ubrzava. Auto počinje da klizi, da se zanosi u stranu, može i da izleti sa puta. Iskustvo je slično kako kada se naiđe na površinu pod ledom.

Znaci da se prolazi kroz akvaplaning su sledeći:

  • Gubitak kontrole nad upravljanjem
  • Kočnice više ne funkcionišu
  • Motor zvuči glasnije
  • Obrtaji motora se naglo povećavaju, uprkos tome što se papučica gasa ne pritiska
  • Zadnji kraj vozila se zanosi sa jedne na drugu stranu

Posledice akvaplaninga su veće kada se udari u vodu pri većim brzinama, noću kada se barice ne primete odmah, kada su gume oštećene i lošeg kvaliteta.

 

Šta uzrokuje pojavu akvaplaninga?

Pri umerenoj kiši ispravne gume moraju da istisnu oko 3 litara vode. Ali pri većim padavinama na putu ostaje veća količina tečnosti koja ne može da se istisne na stranu nego se gura ispod guma. Na ovaj način se stvara tanki vodeni film koji podiže točkove i odvoja ih od čvrstog tla. Veoma je opasno kada se prelazi preko barica koje su dublje od 10 sm.

Voda se najviše okuplja na mestima poput:

  • Rupa na putu,
  • Manjih ili većih neravnina,
  • Na putevima sa lošom drenažom i nestručno izvedenim nagibima koji ne dozvoljavaju da voda blagovremeno otiče,
  • Na putevima u blizini reka i ostalih vodenih površina, koje mogu da se izliju iz korita.

 

Kako izbeći akvaplaning?

Pri velikim padavinama najbolja preventiva je ostati kući dok kiša ne stane, ili voziti samo sigurnim putevima na kojima se ne skupljaju veće količine vode. Na žalost to nije uvek moguće. Ali postoje neke druge mere.

 

Održavanje pneumatika

Najvažnija stvar o kojoj vozači moraju da vode računa je redovno i kvalitetno održavanje svojih guma. Dobre gume omogućavuju navremeno kočenje i ubrzanje i ne dozvoljavaju da vozilo lako izgubi svoj pravac.

Dubina šara na gazećem sloju

Šare na gumama su važne zato što one uklanjaju vodu. Što su šare dublje, to će voda brže da se skloni sa puta. Dubina šara na gumama ne sme da bude manja od 1,6 mm što je i zakonska obaveza. Ali za veće kiše preporučljiva dubina je najmanje 3 mm.

Dubinu šara može svako sam da izmeri šublerom, lenjirom ili metalnom kovanicom. Treba paziti da se izmere šare na celom obimu gume.

Optimalan pritisak u gumama

Odgovarajući vazdušni pritisak u gumama je važan za održavanje balansa između pogonske snage vozila, efikasnosti u potrošnji goriva i dobrog prijanjanja za tlo.

Pritisak treba proveravati što češće, barem na svaka tri meseca. Optimalne vrednosti pritiska daje svaki proizvođač pneumatika. Ako je on veći od normalnog, gume su nestabilnije i kada naiđu na akvaplaning lakše gube kontrolu.

 

Optimalna brzina

Kada je voda na putu, treba smanjiti brzinu. Ovo je osnovna stvar koju svaki vozač mora da zna. Nažalost, svedoci smo da je ne poštuju svi. Pri velikim brzinama čak i voda koja je duboka samo 2,5 mm može da izazove gubitak kontrole i teške posledice.

 

Držanje rastojanja

Po vlažnom vremenu vreme kočenja je duže. Zato ostavljajte veći razmak između drugih vozila kako biste mogli na vreme da se zaustavite. Ako se na putu pojave veće bare vode, onda rastojanje treba da bude još veće.

 

Ne vozite sa uključenim tempomatom

Pri većim padavinama bolje je da se tempomat isključi. Ako vozilo ima autopilot onda preporučljivo je da vozač preuzme malo veću kontrolu nad svojim vozilom. Proizvođači vozila tvrde da je moderna tehnologija koja se ugrađuje u njihova vozila veoma pouzdana i bezbedna, ali sigurno je sigurno.

 

Pratite vozila ispred vas

Kada su ispred vas druga vozila onda će deo vode već biti istisnut, zato pratite njihove tragove. Naravno, ne prevelikom brzinom.

 

Kako reagovati na akvaplaning?

Šta da se radi ako vozilo ipak naleti na vodu i javi se akvaplaning? Donosimo vam nekoliko saveta:

  • Najbitnije je izbeći paniku. Nije jednostavno kada se vozilo zanese, ali panika može samo da pogorša stvari,
  • Ne kočite naglo,
  • Polako smanjite gas i čvrsto držite upravljač,
  • Kada povratite kontrolu, lagano zakočite i usporite vozilo,
  • Prolazak kroz vodu može da prouzrokuje manje ili veće štete na vozilu. Kada se zaustavite, proverite da li svetla i sirena funkcionišu i da li je voda ušla u vozilo,
  • Proverite kočnice, tako što ćete voziti polako u nižoj brzini dok veoma nežno pritiskate pedalu kočnice. Ako su se pokvasile, na ovaj način im pomažete da se osuše,
  • Osluškujte sumnjive zvuke koje dolaze iz motora. Ako je voda ušla u motor postoji mogućnost da će se ugasiti. Ne pokušavajte da ga ponovo upalite, potražite šlep službu, problem je veće prirode i njime mora da se pozabavi iskusan automehaničar.

 

Nadamo se da nikada nećete doći u situaciju da imate problema sa akvaplaningom, ali ako vam se to ipak desi, nadamo se da će vam ovi saveti pomoći da se izvučete.

Čuvajte se, na putevima postaje mokro.

 

Slika https://www.piqsels.com/


Komentari ()

Dodajte komentar



Pročitajte i ove tekstove

Zelena tranzicija u saobraćaju na Balkanu: izazovi i perspektive

Zelena tranzicija u saobraćaju na Balkanu: izazovi i perspektive

Zelena mobilnost postaje sve važnija tema na Zapadnom Balkanu, gde zemlje nastoje modernizovati svoje saobraćajne sisteme kako bi smanjile zagađenje i emisije štetnih gasova. Deklaracija o Zelenoj mobilnosti, usvojena od strane više zemalja u regionu, predstavlja ključan korak ka održivom razvoju. Iako je ovaj korak značajan, put do potpune realizacije zahteva mnogo vremena, truda i investicija.


Pročitajte više

Zašto korišćenje klima uređaja u vašem vozilu podiže potrošnju goriva, i kako je smanjiti?

Zašto korišćenje klima uređaja u vašem vozilu podiže potrošnju goriva, i kako je smanjiti?

Verovatno znate da vaše vozilo troši više goriva sa uključenom klimom, nego sa bilo kojom drugom pomoćnom funkcijom. Sistem klima uređaja može da poveća potrošnju goriva za do 20% zbog dodatnog opterećenja motora. Naravno, stvarno opterećenje zavisi od veličine unutrašnjosti vozila, spoljašnje temperature i drugih uslova. Ali hajde da dublje uđemo u tematiku zašto korišćenje klima uređaja u vašem vozilu podiže potrošnju goriva, i kako je smanjiti, primenom nekih korisnih saveta…


Pročitajte više

Kako ostati bezbedan za volanom tokom oluje i grmljavine? 

Kako ostati bezbedan za volanom tokom oluje i grmljavine? 

Tokom vožnje po grmljavini, bezbednost postaje ključna briga. Automobili pružaju određenu zaštitu zahvaljujući svojoj konstrukciji, koja deluje kao Faradejev kavez. Ova struktura omogućava da elektricitet od groma prolazi preko spoljašnjosti vozila, štiteći putnike unutra. Međutim, ova zaštita važi samo za vozila sa metalnom šasijom, dok kabrioleti sa platnenim krovom i vozila s plastičnim delovima ne nude isti nivo sigurnosti.


Pročitajte više