Ako vam je naslov privukao pažnju, ali ste u žurbi, i trenutno samo želite odgovor na ovo pitanje, on glasi - NE. Ali, ako želite malo bolje objašnjenje treba li zagrevati motor automobila zimi, pre nego što ga startujete – nastavite sa čitanjem ovog teksta.
Kao što smo rekli, više nije potrebno zagrevati automobil zimi, barem ne zbog njega samog, osim ako nije dovoljno star da ima karburator (što znači da je star najmanje 30 godina), ili ako je električni ili plug-in hibrid.
Kao da čujemo vaše pitanje: “Šta rekoste, električni?” Da, tako je. Ali, hajde da krenemo redom…
Pre samo nekoliko decenija, zagrevanje automobila bilo je neophodno iz dva glavna razloga; zbog manje sofisticirane tehnologije automobila i motornih ulja. Većina automobila je imala karburatore umesto ubrizgavanja goriva sve do sredine 1990-ih. A karburatori su, čak i u najboljem slučaju, bili neprecizni, posebno pri pokretanju motora. Tada su motoru dovodili bogatu smešu goriva dok se motor ne bi zagrejao.
Problem je bio u tome što bi usisni razvodnik, koji je smešu vazduha i goriva usmeravao ka cilindrima, dopuštao da se tečno gorivo skuplja. Metalni razvodnici, kakvi su tada bili uobičajeni, morali su se fizički zagrejati dok ne postanu dovoljno topli da isparavaju gorivo. Pre tog trenutka motor bi radio s bogatom smešom nepravilno, lako bi se gasio i značajno zagađivao životnu sredinu. Ubrizgavanje goriva koje se vremenom usavršavalo, rešilo je ovaj problem.
Što se tiče motornih ulja, ona su danas znatno kvalitetnija, lakše teku na niskim temperaturama i bolje su prilagođena motorima u kojima se koriste. Ipak, činjenica ostaje da se najviše habanja motora dešava prilikom pokretanja i u nekoliko sekundi nakon starta, pre nego što ulje počne da kruži i podmazuje delove motora. Savremena ulja, međutim, značajno skraćuju taj period bez adekvatnog podmazivanja. Ali ipak, postoje načini da pomognete svom motoru.
Ako se i dalje pitate koliko vremena treba da prođe pre nego što zimi stavite automobil u pogon, odgovor je: 30 sekundi. Kod automobila koji je dobro održavan i ispravno funkcioniše, to je sasvim dovoljno. Najvažniji savet je da izbegavate preagresivnu vožnju dok se motor u potpunosti ne zagreje. Ovo važi i po toplijem vremenu, mada zagrevanje tada traje kraće.
Ne predlažemo da budete spora prepreka u saobraćaju, ali izbegavajte naglo pritiskanje papučice gasa odmah nakon pokretanja. Na primer, neki automobili visokih performansi imaju instrument tablu sa crvenom linijom (maksimalnim preporučenim brojem obrtaja), koja je niža kada se motor tek pokrene, i postepeno raste kako se motor zagreva.
Ako vaš automobil ima pokazivač temperature, optimalna radna temperatura motora je kada se kazaljka nalazi na sredini između oznaka C (hladno) i H (toplo). Neki automobili sada imaju i plavu lampicu koja označava hladan motor – kada se ona ugasi, motor je zagrejan. Vredi napomenuti da se motor brže zagreva kada se automobil vozi, a ne kada radi u mestu, što znači da ćete i vi u kabini brže osetiti toplotu, jer toplota u klasičnim automobilima dolazi od motora. A sve to, vodi nas ka sledećem...
Fotografija: https://www.pexels.com/photo/photo-of-a-wet-car-windshield-7763033/
Verujemo da se automobili češće zagrevaju zbog udobnosti putnika nego zbog samog vozila, bilo ručno ili daljinski putem ključa, aplikacije ili pametnog telefona. Ne, ne osuđujemo – ulazak u topao automobil je uvek prijatniji.
Pored toga, zagrevanje omogućava i odmrzavanje stakala. Čak i kod automobila koji nemaju grejače za brisače, topla unutrašnjost i zagrejano prednje ili zadnje staklo mogu pomoći da brisači bolje prianjaju uz staklo, i obavljaju svoj posao efikasnije.
Potpuno zagrejana kabina može čak i da otopi sneg nagomilan na staklima, iako to nije ekološki prihvatljivo, jer troši gorivo i oslobađa ugljen-dioksid. Imajte na umu: vožnja automobila (čak i umerena) zagreva motor i kabinu mnogo brže nego kada automobil radi u mestu.
Neki stručnjaci veruju da čak i moderne motore treba pokrenuti i voziti što pre nakon startovanja. Između ostalog, i većina proizvođača automobila preporučuje da se preskoči rad u mestu, i da se vozilo pokrene nežno, nakon što radi otprilike 30 sekundi.
Ako mislite da vaš automobil na benzin sporo dostiže radnu temperaturu, probajte s dizelom za perspektivu. Dizel motori su efikasniji od benzinskih, a ako uzmete u obzir da je posao motora da proizvodi pogonsku snagu, toplota je znak neefikasnosti. Vozili smo dizel motore u ekstremno hladnim uslovima (oko nule) koji su jedva uspevali da zagreju kabinu.
Zbog ovoga, kao i zbog činjenice da se teže pokreću od benzinskih motora čak i u idealnim uslovima, dizel motori često imaju električne grejače bloka motora, koji se priključuju na struju kako bi motor i ulje ostali topli pre pokretanja. Benzinski motori u najhladnijim klimama takođe mogu imati koristi od ovakvih grejača.
Možda to niste očekivali, ali preporučujemo da prethodno zagrejete svoj električni automobil ili plug-in hibrid dok je još povezan na mrežu, posebno ako vam je domet ograničen. Razlog je jednostavan: korišćenjem električne energije iz mreže za zagrevanje, čuvate pun kapacitet baterije za vožnju i održavanje temperature u kabini.
Za razliku od benzinskih i dizelskih vozila, električni automobili koriste struju za grejanje, a električno grejanje troši mnogo energije. Troši toliko, da preporučujemo ugradnju punjača od 240 volti (Level 2) kod kuće, ako je moguće. Čak i ako imate PHEV koji može potpuno da se napuni preko standardne utičnice od 120 volti tokom noći, to nije dovoljno za zagrevanje automobila zimi (ili hlađenje leti), što može da dovede do smanjenja kapaciteta baterije pre nego što krenete. Prednost Level 2 punjača je i to što puni najmanje duplo brže od utičnice od 120 volti.
Ovo je važno za maksimalno iskorišćenje električnih vozila, koja su ekonomičniji izbor čak i kod hibrida koji mogu prelaziti na benzinsko-električni režim. Mnogi proizvođači PHEV-a ugrađuju i sisteme za termalno upravljanje u baterijske pakete, tako da ostavljanje automobila priključenog na punjač ili njegovo zagrevanje unapred, u zavisnosti od vozila, takođe priprema bateriju. A toplija baterija omogućava maksimalnu snagu, i veći domet u hladnim uslovima.
Fotografija: https://www.pexels.com/photo/misty-winter-highway-drive-30124839/
Poslednjih godina, velike su se polemike vodile oko toga, treba li ili ne treba zagrevati motor svog automobila zimi, pre nego što krenete. Mnogi misle da je to čisto bacanje goriva, ali nadamo se da smo uspeli da objasnimo zbog čega je to preporučljivo. Naravno, ne onako kako se to nekada radilo, dovoljno je svega 30-tak sekundi, ali bi bolje bilo da to ne preskačete i krećete odmah.
U suštini, vek vašeg automobila produžavaju sitnice, ali ako se konstantno oglušujete o savete kao što je ovaj, možete da očekujete da vas vaš ljubimac izda baš onda kada vam je najviše potreban.
Naravno, u takvim slučajevima, uvek možete i da iznajmite automobil, kod neke od rent a car agencija kao što je Unirent. U našem voznom parku nema nesigurnih, ni loše održavanih automobila. Zato, ne brinite, pozovite nas i rezervišite baš onakav, kakav vam je tog momenta potreban.
Ali da vas pitamo za kraj, da li vi zagrevate motor svog automobila pre nego što ga stavite u pogon, ili krećete odmah? Podelite svoja razmišljanja na ovu temu sa nama u komentarima. Unapred hvala.
Naslovna fotografija: https://www.pexels.com/photo/red-sedan-in-the-middle-of-forest-376361/
Stigli ste na beogradski aerodrom Nikola Tesla i potreban vam je prevoz do grada. Koje vozilo je najbolje? Naš odgovor je VW Taigo Automatic TSI
Uloga rent a car usluga na aerodromima u modernom saobraćaju postaje sve značajnija. Savremeni putnici traže brza, jednostavna i fleksibilna rešenja. Aerodromi su ključne tačke ulaska u gradove i zemlje, a mnogi putnici koji dolaze nemaju organizovan prevoz odmah nakon sletanja. Tada na scenu stupaju poslovnice rent a car agencija na aerodromu.
Iznajmljivanje automobila na aerodromu predstavlja praktičan način za istraživanje destinacije, bilo da ste turista ili ste na poslovnom putovanju. Međutim, kako biste izbegli neprijatna iznenađenja i dodatne troškove, važno je upoznati sve klijente koja su to pravila koja ne smete da zanemarite ako koristite usluge rent a car aerodrom.
Ja kao svaka mama, nikad nemam vremena. Upalim i odmah krecem, a eto, ne bi trebalo...
Ne merim, ali bude i vise od toga. Upalim ga, pa dok se on greje obrisem stakla ili ocistim sneg i led kad je potrebno, tako da uvek bude vise. Kad sednem, vec je propisno zagrejan.
I ja sam cuo od jednog inzenjera masinstva da je to samo bacanje goriva, ali opet, 30 sekundi nije mnogo, to svako od nas moze, pa bez obzira koliko zurite. Zagrejem ponekad i duze od toga, ali bar toliko, sasvim sigurno.
Ja svoj grejem. Vozim stari dizelaš, pa moram, jer je malo lenj. Ali da imam nešto moderno, verovatno ne bih.