Vozila koji imaju automatske menjače (popularno su još nazvani automatici) su postala vrlo popularna, najviše zbog jednostavne i udobne vožnje. Ipak, u odnosu na vozila sa klasičnim manuelnim menjačem postoje neke razlike.
Kako bismo upoznali vozače sa osnovnim pravilima, prednostima i tehnikama kako se voze vozila sa automatskim menjačem, pripremili smo sledeći vodič.
Zupčanici automatskog menjača. Izvor fotografije Cottonbro studio, Pexels.com
Ali, prvo da vidimo o čemu se tačno radi. Automatski menjač je veoma složen mehanički i elektronski sistem koji omogućava vozilu da automatski (samo) menja brzine. Njegovi osnovni i najvažniji delovi su sledeći:
Planetarni zupčanici - srce celog sistema. Radi se o zupčanicima koji se okreću oko jednog centralnog zupčanika i omogućavaju menjanje različitih stepena prenosa;
Hidraulična pumpa – ima zadatak da stvara pritisak hidraulične tečnosti u menjaču. Ovaj pritisak je neophodan za rad kvačila i kočnica. Takođe ima ulogu u podmazivanju delova menjača;
Kvačilo i kočnica - kvačilo u automatskom menjaču omogućava povezivanje i odvajanje različitih zupčanika, dok kočnica pomaže u kontroli brzine rotacije zupčanika;
Konverter (pretvarač) obrtnog momenta - povezuje motor sa menjačem i omogućava prenos obrtnog momenta između njih;
Ventilno telo (hidraulično telo menjača) - kontroliše protok tečnosti kroz menjač, omogućava pravilan rad kvačila i kočnica i njihovo pravovremeno aktiviranje u odgovarajućim trenucima;
Kontrolna jedinica (TCU - Transmission Control Unit) - elektronska kontrolna jedinica koja upravlja radom automatskog menjača na osnovu podataka kao što su brzina vozila, opterećenje motora, itd;
Ulje za automatski menjač - prenosi hidrauličnu snagu potrebnu za rad menjača, podmazuje i hladi njegove delove;
Filter za ulje – filtrira hidraulično ulje koje prolazi kroz automatski menjač;
Automatski menjač nema papučicu kvačila, što je jedna od glavnih razlika u odnosu na manualne menjače. Umesto toga, koriste se samo papučice za gas i kočnicu.
Razlikuju se i po drugačijim položajima ručice menjača:
P (Park) – ova pozicija blokira kretanje i onemogućava pomeranje točkova. Koristi se kada vozilo stoji, odnosno kada je parkirano;
R (Reverse, Rikverc) – koristi se za vožnju unazad;
N (Neutral, Ler) – neutralna brzina koja se koristi kada vozilo stoji u mestu;
D (Drive, Vožnja) – ovo je osnovni položaj koji označava vožnju prema napred;
L (Low) i S (Sport) – kod nekih vozila postoje i ovi položaji koji omogućavaju vozaču da koristi niže brzine ili veća ubrzanja, na primer pri vožnji uzbrdo ili za brzu sportsku vožnju;
Pre nego što se vozilo sa automatskim menjačem startuje, vozač treba pravilno da postavi svoje noge. Desnom nogom se upravlja i gasom i kočnicom, dok se leva noga ne koristi. Deluje jednostavno, ali treba se navići.
Pre startovanja motora, menjač se postavlja u poziciju P;
Pomoću ključa ili dugmeta startuje se motor;
Papučica kočnice treba da se pritisne do kraja i da se drži pritisnuta;
Menjač se postavlja u poziciju D (za vožnju napred) ili R (za vožnju unazad) u zavisnosti da li treba da se krene napred ili nazad;
Osloboditi ručnu kočnicu (ako je aktivirana);
Polako otpuštati nožnu kočnicu – vozilo će početi da se kreće bez davanja gasa zahvaljujući sistemu koji održava sporu brzinu;
Postepeno pritiskati papučicu gasa za postizanje većih ubrzanja;
Vožnja pomoću automatskog menjača je mnogo lakša i jednostavnija jer nema potrebe za stalnim menjanjem brzina. Jednom kada je menjač postavljen u poziciju Drive (D), on sam menja stepene prenosa u zavisnosti od brzine, obrtaja motora i pritiska na gas.
Vozač treba da koristi samo desnu nogu. Važno je da ne dođe u iskušenje da koči levom nogom, jer to može da izazove nepredviđene reakcije, nagla kočenja i blokade.
Za postepeno ubrzanje dovoljan je lak pritisak na papučici za gas. Automatski menjač će samostalno prebacivati brzine.
Kada treba da se uspori ili stane, dovoljan je lagan pritisak na kočnicu. Papučica se drži sve dok vozilo potpuno ne stane.
Za vožnju uzbrdo menjač može da se prebaci u poziciju L (Low) ili S (Sport) kako bi se zadržao veći broj obrtaja motora. Na taj način se dobija bolja kontrola i sprečava gubitak snage.
Za vožnju nizbrdo isto tako se koriste ove pozicije kako bi se kontrolisala brzina bez preteranog korišćenja kočnice. Na taj način se sprečava pregrevanje delova kočnice i produžava njihov životni vek.
Ukoliko žele da voze ekonomično i uštede na gorivu, vozači automatika treba da prilagode svoju vožnju na način da izbegavaju nagla ubrzanja i kočenja, da održavaju konstantnu brzinu i da koriste tempomat, posebno na dužim relacijama.
Za parkiranje automatika potrebno je pratiti sledeće korake:
Kočnica se blago pritiska dok se vozilo polako i precizno približava parking mestu;
Nakon što se vozilo zaustavi i parkira, automatski menjač treba postaviti u poziciju P (Park) kako se ne bi kretalo ni napred ni nazad;
Zbog dodatne sigurnosti, posebno ako je vozilo parkirano na nagibu, preporučuje se aktiviranje ručne (parkirne) kočnice;
Motor se isključuje;
Kada vozilo stoji, na primer na semaforu ili pešačkom prelazu, dovoljno je držati pritisnutu papučicu kočnice.
Izvor fotografije: Frans van Heerden, Pexels.com
Kao i svaki drugi sistem i automatski menjač zahteva redovno održavanje u šta spadaju:
Provere i redovne zamene ulja. Zbog mnoštva delova i njihove kompleksnosti, kontinuirano i pravilno podmazivanje je ključno za pravilan rad i dug životni vek automatskog menjača;
Provere i zamene filtera za ulje;
Provere eventualnih curenja ulja ispod vozila;
Pravilno korišćenje automatskog menjača tokom vožnje;
Redovno resetovanje elektronike automatskog menjača i praćenje softverskih ažuriranja (proizvođači povremeno ažuriraju softver kako bi poboljšali njegove performanse i poravili eventualne greške);
Obraćanje pažnje na neobične zvuke ili promene u performansama (poput otežanog prebacivanja brzina ili naglih trzanja) koje ukazuju na potencijalne probleme;
Redovne posete i provere u ovlašćenim servisima;
Vožnja automatika je ekonomična, opuštena, laka i udobna. Ova vozila se posebno dobro pokazuju u uslovima gradske vožnje koju karakterišu česti zastoji, kočenja i ubrzavanja. Korišćenje automatskog menjača nije previše zahtevno, ali je potrebno poznavati osnovne principe njegovog rada.
Nadamo se da smo vam sa ovim vodičem pomogli u tome, a ukoliko Vi imate neko iskustvo ili savet kako se vozi vozilo sa automatskim menjačem, biće nam drago ako ga podelite u komentarima.
Izvor naslovne fotografije: Mike Bird, Pexels.com
Zimski meseci donose posebnu čar putovanja, a Srbija, sa svojim prelepim planinama i modernim skijalištima, nudi savršene destinacije za ljubitelje snežnih radosti. U ovom tekstu, bavićemo se najboljom opcijom za odlazak na skijališta Srbije. Mi mislimo da je to rent a car Beograd, a nadamo se da ćete do kraja ovog teksta tako misliti i vi...
Beograd je mesto mnogo čega – neiscrpne energije, životnih prilika, poslovnih mogućnosti, dobre zabave, prefinjenog stila i nadaleko poznatog šarma. Glavni grad Srbije je destinacija gde svako može da pronađe svoju inspiraciju, da uživa u jedinstvenom spoju tradicije i modernog, da istražuje bogatu kulturnu scenu, da oseti toplinu našeg gostoprimstva. Pitanje se samo nameće: “zašto sve to ne doživeti iz perspektive iznajmljenog luksuznog automobila?”
Muzika i vožnja su za mnoge neraskidivi pojmovi. A da li ste razmišljali koja se muzika najviše sluša u javnom prevozu, ili koja je najbolja muzika za uživanje u iznajmljenom automobilu? Veliki je broj vozača koji ne mogu da zamisle da voze i prelaze kilometre bez zvuka omiljenih pesama. Ima naravno i onih koji uživaju u tišini motora i misli koje je prate. Dok jedni nalaze inspiraciju u radijskim emisijama ili nostalgičnim melodijama, drugi melodije doživljavaju kao neželjenu distrakciju. Ipak, za većinu, vožnja je prilika za beg u svet tonova, bilo da je to Balaševićev šapat o nekim davnim ljubavima, melanholične note koje prate kišni dan, etno melodije ili energični ritmovi moderne muzike.