Kočnice su ključni za sigurnost, bezbednost i udobnost vožnje i vozači moraju da im posvećuju veoma veliku pažnju. Jedan od najčešćih kvarova na njima je prebrzo trošenje kočionih pločica (koriste se i nazivi pakne, gurtne, itd.) i ostalih delova.
Kočnione pločica, diskovi i ostali delovi kočnice se troše iz sledećih razloga:
Kočione pločice: izvor slike Leon Kohle preko Pexelsa
Svaki deo u kočionom sistemu ima svoj vek trajanja, ali postoje situacije i greške vozača kada dolazi do njihovog prebrzog trošenja. Najčešće greške tokom vožnje su sledeće:
Jedna od najvažnija mera u održavanju kočnionog sistema je čišćenje dovodnih creva. Ova creva imaju ulogu da sprovode kočionu tečnost (glicerin) od rezervoara do točkova i veoma su važnji za pravilno kočenje. Potrebno ih je povremeno čistiti i ispirati kako bi se sprečilo nakupljanje vazdušnih mehurića u kočionoj tečnosti. Ovi mehurići smanjuju efikasnost kočenja, sprečavaju podmazivanje delova kočnica i utiču na prebrzo habanje gurtni. Ispiranje kočionih creva treba da se radi u automehaničarskom servisu barem jednom u dve godine.
Vozila u nižim brzinama se kreću sporije. Prebacivanje u nižu brzinu radi usporavanja vozila minimizira habanje kočionih pločica. Vozači treba da iskoriste sporije brzine kada se kreću nizbrdo bez korišćenja kočnica. Na primer, kada se vozi nizbrdo, treba izbegavati vožnju u trećoj brzini. Česta pojava je da vozači ne žele da voze u nižim brzinama zato što im to usporava vožnju. To je greška koja, između ostalog, vodi ka većem habanju kočionih pločica.
Dosta vozača, posebno u gradskoj vožnji, vole da voze tik iza drugih vozila (tz. vožnja “branik uz branik”). Ukoliko vozač vozi preblizu, onda će morati jače da koči, što će uticati na to da kočnice trpe veća opterećenja i da se brže troše. Održavanje većeg rastojanja između vozila ne samo što čuva kočnice, nego utiče i na udobniju i sigurniju vožnju, bez previše kočenja i naglih ubrzavanja.
Da bi se vozilo koje se brzo kreće na vreme zaustavilo, kočnice moraju da se pritisnu veoma snažno. Pri tome, svi delovi kočnica trpe veća opterećenja i brže se troše. Prebrza vožnja nije dobra i zato što može da ugrozi bezbednost putnika i da poveća rizik od plaćanja kazne zbog prekoračenja brzine.
Ponekad se pločice na kočnicama troše zato što su neispravni ostali delovi u sistemu (najčešće se radi o kočionim čeljustima ali i cilindrima, bubanju, itd.). Zbog toga je potrebno proveriti kočnice i sve delove sistema barem jednom godišnje.
Dosta vlasnika ne vodi računa o težini koji tovare na svoja vozila. Koriste ih za selidbe, za vuču prikolica, prevoz građevinskog materijala i drugih teških tereta. Što je vozilo teže, to ima veću inerciju pri kretanju i zahteva veću energiju kako bi se zaustavilo. Velika težina opterećuje amortizere, karoseriju, motor i kočnice a posebno kočione pločice koje se previše greju i habaju. Treba voditi računa da se vozila ne opterećuju težinom koja je preko dozvoljenih i propisanih granica.
Redovno održavanje i praćenje u kakvom su stanju kočnice je od velikog značaja za sigurnost i udobnost vožnje. Ukoliko vozač primeti bilo kakve neobične zvukove, vibracije ili smanjenu efikasnost kočenja, mora što pre da odveze svoje vozilo u servis i da konsultuje svog automehaničara. Ukoliko je potrebno, kočione pločice i ostali delovi treba da se zamene.
Ne treba da se čeka da se kvar desi, kočione pločice moraju redovno da se menjaju jer priroda materijala od kojeg su napravljeni ja takva da se oni troše i postepeno gube svoju efikasnost. Sa svoje strane, vozači treba da usvoje navike u vožnji koje će sačuvati, povećati trajnost i produžiti životni vek njihovih kočnica.
Na kraju treba da znate još jednu stvar - u rent a car agenciji Unirent sva vozila imaju ispravne kočnice koje se redovno proveravaju a istrošeni delovi blagovremeno menjaju.
Naslovna slika: kočione pločice Lex Ger preko Pexels
Ako vam je naslov privukao pažnju, ali ste u žurbi, i trenutno samo želite odgovor na ovo pitanje, on glasi - ne. Ali, ako želite malo bolje objašnjenje treba li zagrevati motor automobila zimi, pre nego što ga startujete – nastavite sa čitanjem ovog teksta...
Rent a car agenti su nevidljivi heroji industrije putovanja i transporta. Ako ste se ikada pitali šta sve podrazumeva posao rent a car agenta, ovo je pravi tekst za vas. Njihov posao zahteva spoj profesionalnosti, ljubaznosti i efikasnosti, jer su oni prvi kontakt klijenata sa kompanijom.
Gorivo postaje sve skuplje i skuplje. Potrebno je voditi računa o potrošnji i efikasnosti vožnje. Kakva je uloga rent a car kompanija u potrošnji goriva?