RENT A CAR AERODROM BEOGRAD   whatspp   viber

Rent a car blog

Razlozi za prerano trošenje kočnica

Razlozi za prerano trošenje kočnica


Kočnice su ključni za sigurnost, bezbednost i udobnost vožnje i vozači moraju da im posvećuju veoma veliku pažnju. Jedan od najčešćih kvarova na njima je prebrzo trošenje kočionih pločica (koriste se i nazivi pakne, gurtne, itd.) i ostalih delova.

 

ZAŠTO JE OPASNO VOZITI SA ISTROŠENIM I OŠTEĆENJIM KOČNIM PLOČICAMA?

  • Vožnja sa istrošenim kočnicama je veoma opasna i može doći do ozbiljnih nesreća i povreda.
  • Gubitak kontrole nad vozilom - ako kočnice nisu efikasne, vozač može da izgubi kontrolu nad vozilom posebno pri velikim brzinama, na klizavim kolovozima i na uskim i krivudavim putevima;
  • Vreme kočenja se povećava – za zaustavljanje vozila potrebno je duže vreme, kočioni trag se povećava i nekoliko puta, što u uslovima velikih brzina može da bude fatalno;
  • Povećan rizik od sudara – istrošene i slabe kočnice povećavaju rizik od sudara jer vozač ne može pravovremeno da reaguje na iznenadne neočekivane situacije;

 

ZAŠTO SE KOČNICE (PREBRZO) TROŠE?

Kočnione pločica, diskovi i ostali delovi kočnice se troše iz sledećih razloga:

  • Trenje - kočnice rade na principu stvaranja trenja između kočionih obloga (pločica) i kočionih diskova (kočioni bubnjevi). Ovo trenje uzrokuje povećano trošenje materijala sa pločica i diskova;
  • Pregrejavanje kočnica - pri kočenju i trenju stvara se velika toplota, koja utiče na brže trošenje pločica i ostalih delova kočionog sistema;
  • Kvalitet kočnica - nekvalitetni materijali i dotrajali delovi se brže troše i imaju kraći vek trajanja od kvalitetnih i novih delova;
  • Loše vozačke navike - agresivna vožnja, česta i nagla kočenja i skretanja, prevelika brzina i sl., ubrzavaju trošenje kočionih pločica;
  • Kvalitet puteva i vremenski uslovi – loši putevi, prašina, opalo lišće, blato, pesak, so, sneg ili led na njima, veliki broj udarnih rupa i neravnina, kao i ekstremno visoke ili niske temperature u velikoj meri utiču na brzinu trošenja kočionih pločica.

kočne pločice

Kočione pločice: izvor slike Leon Kohle preko Pexelsa

 

GREŠKE KOJE UTIČU NA PREBRZO TROŠENJE KOČNICA

Svaki deo u kočionom sistemu ima svoj vek trajanja, ali postoje situacije i greške vozača kada dolazi do njihovog prebrzog trošenja. Najčešće greške tokom vožnje su sledeće:

 

Čišćenje kočionih creva

Jedna od najvažnija mera u održavanju kočnionog sistema je čišćenje dovodnih creva. Ova creva imaju ulogu da sprovode kočionu tečnost (glicerin) od rezervoara do točkova i veoma su važnji za pravilno kočenje. Potrebno ih je povremeno čistiti i ispirati kako bi se sprečilo nakupljanje vazdušnih mehurića u kočionoj tečnosti. Ovi mehurići smanjuju efikasnost kočenja, sprečavaju podmazivanje delova kočnica i utiču na prebrzo habanje gurtni. Ispiranje kočionih creva treba da se radi u automehaničarskom servisu barem jednom u dve godine.

 

Izbegavanje vožnje u nižim brzinama

Vozila u nižim brzinama se kreću sporije. Prebacivanje u nižu brzinu radi usporavanja vozila minimizira habanje kočionih pločica. Vozači treba da iskoriste sporije brzine kada se kreću nizbrdo bez korišćenja kočnica. Na primer, kada se vozi nizbrdo, treba izbegavati vožnju u trećoj brzini. Česta pojava je da vozači ne žele da voze u nižim brzinama zato što im to usporava vožnju. To je greška koja, između ostalog, vodi ka većem habanju kočionih pločica.

 

Vozač ne vodi računa o rastojanju vozila

Dosta vozača, posebno u gradskoj vožnji, vole da voze tik iza drugih vozila (tz. vožnja “branik uz branik”). Ukoliko vozač vozi preblizu, onda će morati jače da koči, što će uticati na to da  kočnice trpe veća opterećenja i da se brže troše. Održavanje većeg rastojanja između vozila ne samo što čuva kočnice, nego utiče i na udobniju i sigurniju vožnju, bez previše kočenja i naglih ubrzavanja.

 

Prebrza vožnja

Da bi se vozilo koje se brzo kreće na vreme zaustavilo, kočnice moraju da se pritisnu veoma snažno. Pri tome, svi delovi kočnica trpe veća opterećenja i brže se troše. Prebrza vožnja nije dobra i zato što može da ugrozi bezbednost putnika i da poveća rizik od plaćanja kazne zbog prekoračenja brzine.

 

Neisravne kočione čeljusti

Ponekad se pločice na kočnicama troše zato što su neispravni ostali delovi u sistemu (najčešće se radi o kočionim čeljustima ali i cilindrima, bubanju, itd.). Zbog toga je potrebno proveriti kočnice i sve delove sistema barem jednom godišnje.

 

Preveliko opterećenje vozila

Dosta vlasnika ne vodi računa o težini koji tovare na svoja vozila. Koriste ih za selidbe, za vuču prikolica, prevoz građevinskog materijala i drugih teških tereta. Što je vozilo teže, to ima veću inerciju pri kretanju i zahteva veću energiju kako bi se zaustavilo. Velika težina opterećuje amortizere, karoseriju, motor i kočnice a posebno kočione pločice koje se previše greju i habaju. Treba voditi računa da se vozila ne opterećuju težinom koja je preko dozvoljenih i propisanih granica.  

 

ZAVRŠNE REČI

Redovno održavanje i praćenje u kakvom su stanju kočnice je od velikog značaja za sigurnost i udobnost vožnje. Ukoliko vozač primeti bilo kakve neobične zvukove, vibracije ili smanjenu efikasnost kočenja, mora što pre da odveze svoje vozilo u servis i da konsultuje svog automehaničara. Ukoliko je potrebno, kočione pločice i ostali delovi treba da se zamene.

Ne treba da se čeka da se kvar desi, kočione pločice moraju redovno da se menjaju jer priroda materijala od kojeg su napravljeni ja takva da se oni troše i postepeno gube svoju efikasnost. Sa svoje strane, vozači treba da usvoje navike u vožnji koje će sačuvati, povećati trajnost i produžiti životni vek njihovih kočnica.

Naslovna slika: kočione pločice Lex Ger  preko Pexels


Komentari ()

Dodajte komentar



Pročitajte i ove tekstove

Zelena tranzicija u saobraćaju na Balkanu: izazovi i perspektive

Zelena tranzicija u saobraćaju na Balkanu: izazovi i perspektive

Zelena mobilnost postaje sve važnija tema na Zapadnom Balkanu, gde zemlje nastoje modernizovati svoje saobraćajne sisteme kako bi smanjile zagađenje i emisije štetnih gasova. Deklaracija o Zelenoj mobilnosti, usvojena od strane više zemalja u regionu, predstavlja ključan korak ka održivom razvoju. Iako je ovaj korak značajan, put do potpune realizacije zahteva mnogo vremena, truda i investicija.


Pročitajte više

Zašto korišćenje klima uređaja u vašem vozilu podiže potrošnju goriva, i kako je smanjiti?

Zašto korišćenje klima uređaja u vašem vozilu podiže potrošnju goriva, i kako je smanjiti?

Verovatno znate da vaše vozilo troši više goriva sa uključenom klimom, nego sa bilo kojom drugom pomoćnom funkcijom. Sistem klima uređaja može da poveća potrošnju goriva za do 20% zbog dodatnog opterećenja motora. Naravno, stvarno opterećenje zavisi od veličine unutrašnjosti vozila, spoljašnje temperature i drugih uslova. Ali hajde da dublje uđemo u tematiku zašto korišćenje klima uređaja u vašem vozilu podiže potrošnju goriva, i kako je smanjiti, primenom nekih korisnih saveta…


Pročitajte više

Kako ostati bezbedan za volanom tokom oluje i grmljavine? 

Kako ostati bezbedan za volanom tokom oluje i grmljavine? 

Tokom vožnje po grmljavini, bezbednost postaje ključna briga. Automobili pružaju određenu zaštitu zahvaljujući svojoj konstrukciji, koja deluje kao Faradejev kavez. Ova struktura omogućava da elektricitet od groma prolazi preko spoljašnjosti vozila, štiteći putnike unutra. Međutim, ova zaštita važi samo za vozila sa metalnom šasijom, dok kabrioleti sa platnenim krovom i vozila s plastičnim delovima ne nude isti nivo sigurnosti.


Pročitajte više