RENT A CAR AERODROM BEOGRAD   whatspp   viber

Rent a car blog

Nekolilko saveta za rotaciju i balansiranje guma

Nekolilko saveta za rotaciju i balansiranje guma

Rotacija (promena pozicija) i balansiranje pneumatika su opreracije koje vozači ne smeju da zanemaruju a posebno su bitne kod vozila koja prelaze veliku kilometražu (kao na primer prevoznici putnika i tereta, taksisti, rent a car agencije, itd).

Promena raaspreda guma pomaže da se obezbedi ravnomerno habanje njihovog gazećeg sloja, dok balansiranje sprečava vibracije i utiče na udobniju i sigurniju vožnju.

 

ŠTA SU ROTACIJA I BALANSIRANJE (CENTRIRANJE) GUMA?

Rotacija je premeštanje guma s jednog na drugo mesto na vozilu. Radi se prema određenoj šemi i ima za cilj ravnomernu raspodelu habanja gazećeg sloja, poboljšanje performansi vozila i produženje životnog veka guma.

Postoje nekoliko obrazaca i šema kod rotacije pneumatika:

  1. Napred – nazad: gume s prednje osovine se postavljaju na zadnju i obratno;
  2. Kružna rotacija: gume se rotiraju dijagonalno, na primer prednja leva se postavlja na zadnju desnu poziciju i obratno;
  3. Rotacija u krug: sve četiri gume se rotiraju u pravcu kazaljki na satu (može i u suprotnom pravcu).

 

Balansiranje (centriranje) guma je postupak koji se koristi za eliminaciju neravnoteže koja može da se pojavi usled nejednake raspodele mase na gumama i točkovima vozila. Balansiranje se postiže pomoću postavljanja malih tegova na određena mesta na felnama ili u unutrašnjosti guma. Na taj način se postiže ravnomerna distribucija težine na točkove i gume. Preporučuje se da se balansiranje radi prilikom svake zamene guma ili kada se primete poteškoće prilikom upravljanja vozilom, poput vibracija na volanu ili drhtanja celog vozila.

 

ZAŠTO SU PRAVOVREMENA ROTACIJA I BALANSIRANJE GUMA VAŽNI?

  • Gazeći sloj na gumama se ravnomernije troši;
  • Vek trajanja pneumatika se produžva za nekoliko godina;
  • Vožnja je sigurnija, bezbednija i udobnija;
  • Vozilo se ne trese i nema vibracija;
  • Bolja vuča zato što se snaga motora bolje prenosi na gume;
  • Potrošnja goriva je daleko efikasnija kod očuvanih i dobro balansiranih guma;

rotacija i balansiranje pneumatika

Rotacija i balansiranje pneumatika. Izvor slike Andrea Piacquadio preko Pexelsa

 

ZNACI DA JE GUMAMA POTREBNA ZAMENA I BALANSIRANJE

Vlasnici vozila treba da usvoje naviku da povremeno bace pogled na pneumatike i da potraže rane znake da nešto nije u redu sa njima. Najveća pažnja treba da se obrati na sledeće:

Pojava neujednačenog habanje gazećeg sloja. Najjasniji pokazatelj da je hitno potreban servis guma je kada gazeći sloj počne neravnomerno da se troši i kada je jedna strana gume više istrošena od druge. To se dešava zbog nejednake distribucije težine po gumama, što dovodi do ubrzanog habanja u određenim oblastima dok je na ostalim trošenje manje ili ne postoji.

Problemi sa upravljanjem i pojava vibracija. Kada gume nisu dobro balansirane ili su previše i neravnomerno istrošene, upravljanje je otežano, volan i celo vozilo počnu da se tresu i da vibriraju, vožnja ne samo da nije prijatna nego nije ni bezbedna.  

Gubljenje pritiska u gumama. Još jedan znak da se gume ne troše ravnomerno je različit pritisak u njima. Kod jednih je usled habanja pritisak konstantno niži dok je kod drugih veći. Zato je veoma važno da se pritisak u njima redovno meri.

 

KOJA JE OPTIMALNA FREKVENCIJA ROTACIJE GUMA

Obezbeđivanje dugovečnosti i dobrih performansi guma zavisi od pravilnog održavanja i njihove optimalne rotacije. Koliko često treba menjati raspored guma zavisi od sledećih faktora:

Preporuke proizvođača. Svaki proizvođač guma daje optimalno vreme i precizne preporuke kada gume treba da se rotiraju. Obično raspon ide od 8000 do 10000 km, ali najbolje je za konsultovati uputstvo za upotrebu.

Tip pneumatika. Različiti tipovi guma imaju različite performanse, različite karakteristike gazećeg sloja, različito vreme njegovog habanja i različito vreme za promenu njihovog rasporeda (na primer, razlikuju se letnje i zimske gume, gume za off road ili sportsku vožnju i slično). Tvrđi supstrati imaju veću otpornost habanja, dok se mekša guma brže troši.

Navike u vožnji. Agresivna vožnja sa mnogo kočenja i naglih ubrazavanja, kao i često pretovarivanje vozila dovodi do mnogo bržeg i neravnomernijeg trošenja guma.

Uslovi na putu. Grubi i neasfaltirani putevi, kao i saobraćajnice sa mnogo rupa i neravnina, u velikoj meti ubrzavaju habanje guma i narušavaju njihov balans.

Različiti pogoni kod vozila. Vozila sa zadnjim, prednjim ili pogonom na sve točkove imaju različite uticaje na gume i na njihovo habanje i vek trajanja.

Pneumativi na terencu

Izvor slike: The Lazy Artist Gallery preko Pexelsa

 

ZAŠTO PREPUSTITI ODRŽAVANJE GUMA PROFESIONALNIM MAJSTORIMA

Sveki vozač može sam da promeni raspored pneumatika na svom vozilu, ali postoje dobri razlozi da se ova operacija, baš kao i balansiranje, prepusti profesionalnim majstorima u ovlašćenim servisima.

Stručnost i iskustvo. Profesionalni mehaničari imaju znanje i iskustvo i mogu da pruže kvalitetnu uslugu u vezi sa održavanjem, centriranjem i balansiranjem guma. Osim toga, prilikom redovnih pregleda mogu na vreme da identifikuju potencijalne probleme.

Alat i oprema. Profesionalni servisi su opremljeni specijalizovanom opremom i alatima koji su namenski dizajnirani za održavanje i balansiranje pneumatika.

Ušteda vremena i truda. Ukoliko ste rešeni sami da zamenite i balansirate svoje pneumatike moraćete da odvojite dosta vremena i truda.

Garancija. Ukoliko balansiranje i zamenu guma poverite profesionalnom servisu onda dobijate garanciju da su gume u vrhunskom stanju i da će vožnja biti bezbedna i udobna.

 

I NA KRAJU

Redovna rotacija i balansiranje guma su ključni za bezbednost vožnje i održavanje njihovih optimalnih performansi. Nemojte da zaboravite na svoje gume, nemojte da čekate da se one potpuno istroše i da vibracije u vozilu postanu neizdržljive. Redovno menjajte raspored guma, sami ili u servisu, i barem jednom godišnje proverite njihov balans. Gume su previše ozbiljan deo vozila, one omogućavuju bezbednu vožnju, tako da svaka improvizacija može da bude opasna i fatalna. Ukoliko niste sigurni u sebe ili nemate dobar alat, bolje je odvesti vozilo u servis nego da sami petljate oko njih. 

Naslovna slika: Andrea PiacquadiopPreko Pexelsa

 


Komentari ()

Dodajte komentar



Pročitajte i ove tekstove

Najčešći problemi i kvarovi na vozilima

Najčešći problemi i kvarovi na vozilima

Vozila su složene mašine koje sadrže više hiljada delova koji u svakom trenutku mogu da se pokvare. Ukoliko žele da izbegnu teže kvarove i skupe popravke, vozači treba da prate stanje svojih automobila i da ne vreme otkriju šta nije u redu sa njima.


Pročitajte više

Kako da se izvučete i pobegnete iz automobila koji tone

Kako da se izvučete i pobegnete iz automobila koji tone

Na svetu postoji veliki broj mesta gde, ako skrenete sa puta, možete direktno da završite u moru, jezeru ili reci. Nimalo prijatna i nažalost, često kobna situacija, najčešće zbog panike koja nastane kada se tako nešto dogodi. U ovom tekstu bavimo se upravo temom kako da se izvučete i pobegnete iz automobila koji tone, jer to su trenuci kada se retko razmišlja o automobilu, pošto su ljudski životi u opasnosti...


Pročitajte više