RENT A CAR AERODROM BEOGRAD   whatspp   viber

Rent a car blog

Pravilno kočenje

Pravilno kočenje

 

Jedna od prvih i najvažnijih stvar koja se uču u auto školi je kočenje. Pravilno i bezbedno kočenje ne znači samo pritiskanje papučice kočnice, to je nešto što se uči ceo život.

Ali prvo da pogledamo kako kočnice rade.

 

Kako funkcionišu kočnice?

Ima raznih sistema kočnica: mehaničke, pneumatske, hidropneumatske, itd. Sa sve vrste je zajedničko da se za zaustavljanje vozila koristi trenje kočionih obloga i točka.

 

Ukratko, princip kočenja  je sledeći:

Da bi se prikočilo, desnom nogom mora da se pritisne papučica kočnice. Mehanička sila pritiska pedale se preko glavnog kočionog cilindra i kočione tečnost u crevima (koji dodatno pojačavaju pritisak) prenosi na kočione cilindre koje se nalaze na svim točkovima. Klipovi u ovim cilindrima deluju na kočione obloge koje naležu na doboš točka, proizvodi se trenje koje usporava kretanje. Kada vozač pusti pedalu kočnice, pritisak u ovom hidrostatičkom prenosnom mehanizmu opada, povratne opruge vraćaju kočione obloge u prethodni položaj i oslobađaju točak.

Vreme kočenja zavisi od vremena reakcije vozača i snage kočnice.

Kod klasičnih kočnica se dešava da ukoliko se kočnica pritiska prejako i predugo, točak blokira. Tada vozilo počinje nekontrolisano da klizi i da gubi pravac. Da bi izbegli blokiranje točkova, vozači primenjuju tehniku “pumpanja kočnica” - brzo i sukcesivno pritiskanja i puštanje papučice kočnice.

Savremena vozila su opremljena ABS sistemom koji prati koliko brzo se točkovi okreću i na osnovu toga se kočenje reguliše. Ono se odvija u talasima pri čemu točkovi ne blokiraju, zaustavni put je kratak, a vozilo ne gubi pravac.

Električna vozila imaju takozvano regenerativno kočenje gde se za usporavanje koriste električni motor umesto kočnica na točkovima. Pri tom dobija se malo struje koja se vraća u bateriju.

 

Važnost pravilnog kočenja

Naglo i grubo pritiskanje papučice kočnice dovodi do iznenadnog, škripavog zaustavljanja uz snažan trzaj. Ovakvo zaustavljanje nije prijatno za putnike u vozilu, ali što je još važnije, nije bezbedno po ostale učesnike u saobraćaju.

Pravilno kočenje je važno iz nekoliko razloga:

  • Vožnja je prijatnija i udobnija; prečesto i prejako kočenje kod nekih putnika može da dovede do mučnine i povraćanja (posebno izraženo kod dece)
  • Vožnja je bezbednija - izbegava se proklizavanje i blokada točkova koja može da izazove gubljenje kontrole nad vozilom
  • Drugi vozači imaju dovoljno vremena da odgovore na naglo i neplanirano zaustavljanje vozila, posebno ako se vozi brzo i u koloni
  • Kočnice se manje troše – što više trenja, to više i habanja kočionih pločica. Ove pločice treba često da se proveravaju i pravovremeno zamene ukoliko su potrošene ili oštećene
  • Manje se troši gorivo – često kočenje i ubrzavanje povećava potrošnju goriva

 

Tehnika pravilnog kočenja

Posmatranje i predviđanje

Vozač treba uvek da bude svesan svog okruženja kako bi znao kada treba da prikoči. Mora da prati vozila ispred, iza i sa strane, da posmatra kretanje pešaka i životinja, da gleda saobraćajne znake i semafore, da anticipira situacije koje zahtevaju brzo zaustavljanje vozila.

Ako se razlog za kočenje prekasno primeti, onda kočenje ne može da bude glatko. Još pre nego što naiđu situacije gde je potrebno kočenje – prolazak pored dece koji se igraju, pored škola, kada nailazi rupa ili “ležeći policajac” i slično, vozač treba da bude spreman za to. Samo tako može da uspori na vreme, a u većini slučajeva neće ni morati da zakoči, biće dovoljno da se podigne noga sa pedale gasa.

 

Postepeni pritisak na kočnicu

Kad god je moguće, treba izbegavati naglo kočenje. Ako se kočnica naglo pritiska onda će i kočenje da bude grčevito i neudobno. Pravilno kočenje podrazumeva ravnomerni, fluidni pritisak nogom na papučicu kočnice do one tačke kada vozilo počinje da usporava. Tek kada se ta tačka dostigne, pedala treba da se pritisne jače. Kočenje će biti glatko i sigurno. 

Greška je i kada se preslabo koči pa se vozilo ne zaustavi na vreme.

 

Pravovremeno kočenje

Dobri i iskusni vozači ne koče ukoliko nije potrebno. Ako procenite da ne možete da uhvatite zeleno svetlo, ne ubrazavajte, nego oduzmite gas, stavite auto u ler i polako se približite semaforu. Ako morate da se zaustavite, ostavite dovoljno prostora i vremena da polako zakočite i da se zaustavite bez trzaja.

 

Ispravan položaj stopala

Koči se desnom nogom, treba izegavati pritisak na kočnicu levom. Kada kočite ne zaboravite da pritisnete levom nogom kvačilo.

Kada se spremate za kočenje, podignete nogu sa papučice gasa i postavite je na kočnicu - bez dodirivanja. Tako će vreme reakacije da bude kraće što je izuzetno važno ako postoji potencijalna opasnost. Izbegavajte da vozite u papučama, bosi, u štiklama ili u neudobnoj obući, koja ograničava snagu i efikasnost pritiska noge na papučicu.

 

Motorno kočenje

Kad god možete koristite pomoć motornog kočenja. Na primer, na dugim i strmim nizbrdicama prebacite u nižu brzinu kako bi se iskoristilo motorno kočenje. Na ovaj način sprečavate habanje kočnica kao i njihovo pregrevanje.

 

Zaključak

Kada se radi o kočenju, veoma je važno da poznajete svoje vozilo i njegove kočnice. Treba da se uzme u obzir i veličina i težina vozila, manje automobile je lakše zaustaviti za razliku od težih kamioneta ili kombi vozila. Ako vozite takvo vozilo onda i razmak između vas i vozila ispred treba da bude veće.

Od ispravnosti i stanja kočnica zavisi vaša i bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju. Ukoliko posedujete staro vozilo potrebno je često da proveravate kočnice. Ako planirate duži put, a nemate poverenja u njegove kočnice, možda je najbolje iznajmiti novo vozilo koje ima ispravne i sigurne kočnice.  

 


Komentari ()

Dodajte komentar



Pročitajte i ove tekstove

3 predloga za najlepša jesenja putovanja iznajmljenim automobilom

3 predloga za najlepša jesenja putovanja iznajmljenim automobilom

Prvi jesenji dani su stigli i jesen je stidljivo počela da pokazuje svoju narav, pa dok su još uvek dani duži, a sunce nas nije zaboravilo iskoristite vikende u septembru i oktobru kako bi uživali u jesenjim koloritima. Intenzivne tople boje žutog i narandžastog lišća dominiraju svim pejzažima i ostavljaju bez daha. U Japanu postoji jedna tradicija kada je jesen.  Ljudi masovno odlaze u takozvani “lov na boje jeseni”, to je zapravo njihov  naziv  za jesenje izlete u prirodu gde uživaju u magiji jesenjih nijansi žute, narandžaste, crvene pa čak i ljubičaste boje...Mnogi nacionalni parkovi beleže tada maksimalne posete.


Pročitajte više

6 luksuznih vozila sa veganskim ili održivim enterijerom

6 luksuznih vozila sa veganskim ili održivim enterijerom

Poslednjih godina, održivost je postala rastući trend u automobilskoj industriji. Iako svi u proizvodnom sektoru tek treba da pređu na zelenije poslovanje, mnogi značajni brendovi luksuznih automobila postaju lideri u održivim promenama. Ovi premijum proizvođači automobila donose konzervativnije izbore za proizvodnju vozila, i odlučuju se za ekološka rešenja unutrašnjosti automobila. Evo i liste od 6 luksuznih vozila sa veganskim ili održivim enterijerom.


Pročitajte više

Korisni saveti za jesenje čišćenje i održavanje vašeg automobila

Korisni saveti za jesenje čišćenje i održavanje vašeg automobila

Leto je na izmaku, i neće proći mnogo, a jesen će nam već „gurnuti svoju nogu u vrata“. Da vas ne bi iznenadila, sada je najbolje vreme da počnete da razmišljate o tome da svoj auto pripremite za hladnije mesece koji su pred nama, tj. za nastupajuću jesen i zimu. Zato smo za vas pripremili neke korisne savete za jesenje čišćenje i održavanje vašeg automobila, da bi vaše vozilo ostalo u vrhunskoj formi.


Pročitajte više