Postoji mnogo različitih tipova motorcikala u zavisnosti od njihove snage, veličine, brzine, vrsta puteva koje savlađuju (asfaltni ili makadamski), za gradsku vožnju ili za autoputeve, itd. Svaki tip je namenjen različitim vrstama vožnje i stilovima vozača. Vožnja motora ima mnogo pristalica i zaljubljenika zato što pruža uzbuđenje i adrenalinsko iskustvo koje je teško postići u većini automobila.
PRIVLAČNOST MOTORCIKALA
Šta je to što privlači ljude motorima? da navedemo najčešće razloge:
Vožnja motora pruža osećaj slobode i pustolovine, vozač je u bliskom kontaktu sa okolinom i prirodom, lakše se povezuje sa njom i može više da uživa u lepim krajolicma. Vetar u kosi, miris asfalata su osećaji koje se ljubitelji dvotočkaša ni za šta na svetu ne odriču.
Motorcikli mogu da budu veoma brzi, brži čak i od najsnažnijih sportskih automobila. Sa takvim vozilima vreme putovanja je kraće. Dvotočkaši su praktičniji i pogodniji za savlađivanje gradskih gužvi. Njihovi manji gabariti im dozvoljavaju da mnogo lakše i brže manevršu oko drugih vozila. Dok ste u svom automobilu zaglavljeni u vreme najvećeg špica, motori i mopedi samo prolaze oko vas. Nije beznačajno ni to što se za njih parking prostor skoro uvek nađe.
Motori troše daleko manje goriva od automobila. Uštede na gorivu, posebno sada kada je gorivo veoma skupo, nisu uopšte male. Ide se i korak dalje sa pojavom električnih mopeda i motorcikala. U zemljama jugositočne i istočne Azije (Tajvan, Hong Kong, Malezija, Vijetnam), gde se motori koriste u velikom broju, postoje šeme zamena baterija – kada se jedna potroši ode se u najbliži servis i uzme druga, već napunjena. To je brže i efikasnije od punjenja preko punjača.
Motori zahtevaju daleko manje održavanje od automobila. To ne znači da uošte ne treba da se povremeno pogledaju i pregledaju, operu i obrišu, ali kod njih nema tako velikih i skupih kvarova kao kod četvorotočkaša.
Vožnja motora osim praktičnosti, uzbuđenja i zabave, nosi i značajne rizike i opasnosti.
Vozači motora su manje zaštićeni od vozača automobila, kamioneta ili džipova. Njih od sudara i padova ne štiti jaka metalna karoserija, nemaju vazdušne jastuke, niti sigurnosne pojaseve. Udarac i najmanjeg kamenčica koji se u autu jedva oseti, za motorciklistu može da bude opasan. Ukoliko im se desi saobraćajna nesreća, mogu da dožive veoma ozbiljne pa i fatalne povrede.
Motorcikli imaju manje dimenzije što im pomaže kod savlađivanja uskih ulica i gradskih gužvi, ali sa druge strane su manje vidljivi u saobraćaju. Neoprezni vozači ih ne primećuju, posebno u uslovima velikih brzina i smanjene vidljivosti na putevima. Najgore je ako motorcikl uđe u bočne mrtve uglove vozila.
Zbog manjih dimenzija i manje težine mopeda i motora smanjena je njihova stabilnost (dvotočkaši ne mogu da budu stabilni kako vozila na četiri točka), što se primećuje prilikom naglih promena brzine i pravca. Stabilnost je narušena i kada se prebrzo vozi, u krivinama i na klizavom kolovozu, kao i na putevima punih rupa (što je slučaj kod nas). Poteškoće u održavanju ravnoteže i upravljanju motora mogu lako da dovedu do nesreće.
Vozači motorcikala su izloženi lošim vremenskim prilikama. Jedina zaštita od kiše, snega, snažnih vetrova, oluja, hladnog vremena i vrelog sunca su kaciga i odelo. Velike brzine koje se postižu samo povećavaju uticaj nepovoljnih vremenskih uslova. Ko nije naviknut na ove teškoće, veoma se lako razboli. Osim toga, loše vreme deluje i na povećanu klizavost puta, smanjenu vidljivost i manju stabilnost dvotočkaša.
Izloženost i ranjivost je veća kod neiskusnih motorciklista koji još uvek nisu savladali veštinu vožnje i koji su skloniji greškama. I za vožnju motora je potrebna obuka i polaganje za vozačku dozvolu.
Druga kategorija vozača sa većim rizikom od nesreća su agresivni vozači koji ne vode računa o drugim učesnicima u saobraćaju, ne obaziru se na saobraćajna pravila, voze veoma brzo i neoprezno.
Treća kategorija su oni vozači koji nemaju ili ne žele da nose adekvatnu zaštitnu opremu.
Zaštitna oprema za motorciklsite
Svaki motorciklista mora da ima kvalitetnu zaštitnu opremu:
Prvi sneg često simbolizuje nov početak, čistotu i nežnost. Takođe može podsećati na mir i tišinu koja dolazi sa belim pokrivačem. Za mnoge ljude, prvi sneg ima i emotivnu vrednost, podsećajući ih na detinjstvo ili donoseći osećaj radosti i čuda. Prvi sneg gotovo bez presedana je iznenađujući za putare širom zemlje svojom nenajavljenom pojavom.
Hibridna vozila nisu nova, ali, njihova popularnost sa vremenom raste. Iako se u poslednje vreme radi na ekspanziji potpuno električnih vozila, čini se da se mnogi, još uvek, radije okreću hibridima. U ovom tekstu, bavićemo se prednostima posedovanja hibridnog vozila pa, ako vam je tema zanimljiva, nastavite da čitate...
Kada voze u magli, vozači se osećaju nesigurno, zabrinuto, imaju poteškoća u orijentaciji kao i povećan nivo stresa, ankcioznosti, straha i panike. Da bi nastavili svoju vožnju na bezbedan način, moraju da se prilagode otežanim uslovima koji donosi magla.