Po čemu se gradska i vožnja na otvorenim putevima razlikuju?
Svaki teren, svaka sredina i svaka vožnja ima svoje osobine i karakteristike. U principu, u gradu (iako ne mora da je uvek tako) se kraće putuje, ali vožnja može da bude komlikovanija, nervoznija i stresnija, dok otvoreni putevi nude veće brzine, ujednačeniju vožnju, lepše i slikovitije poglede, ali i više opasnosti.
Gradska vožnja se odlikuje većim brojem učesnika u saobraćaju, punim ulicama, čestim zaustavljanjima zbog raskrsnica i semafora, složenim manevrima, težem nalaženju mesta za parkiranje. Sam sistem saobraćajnica u gradovima je složeniji i komplikovaniji.
Zbog toga je gradska vožnja kompleksnija i teža, od vozača se zahteva da stalno bude svesan svog okruženja, da konstantno prati saobraćaj i saobraćajna pravila, da proverava retrovizore i bočna ogledala, da pravovremeno pokazuje svoje nemere preko žmigavca ili sirene, da bude spreman na nagla kočenja i ubrzavanja, da pazi na nagle i neočekivanje manevre od strane drugih, često neodgovornih i bahatih vozača, kao i na neoprezna pretrčavanja ulica od strane pešaka.
Manje opterećeni otvoreni putevi nude opušteniju i ujednačeniju vožnju, sa više uživanja u vožnji i lepim predelima. Brzina je veća, nema "seckanja" tokom vožnje, svako ima svoju traku i nema ukrštanja sa drugim vozilima, ima manje pešaka i biciklista na koje treba paziti. Ali i na otvorenim putevima treba biti izuzetno pažljiv. Veće brzine donose veće opasnosti po bezbednost.
Na manjim seoskim putevima treba da se obrati pažnja na domaće i divlje životinje kao i na traktore i ostalu poljoprivrednu mehanizaciju (najčešći uzrok saobraćajnih nesreća na lokalnim vojvođanskim putevima). Ovi putevi su uski, neosvetljeni, nepregledni zbog rastinja sa strane, sa mnogo krivina, a vozači nisu naviknuti na druga vozila i voze brzo i neoprezno.
U gradovoma se vozi uglavnom na obeleženijm asfaltiranim ulicama i putevima koje su manje ili više osvetljeni. Kako bi se uspešnije kontrolisao protok saobraćaja postoje više kategorija puteva i ulica - bulevari, ulice sa dve, tri ili više traka, jednosmerne ulice, tramvajske šine, pešački prelazi, semafori, žute trake za javni prevoz, itd.
Otvoreni putevi mogu da budu različitog karaktera i tipa – autoputevi, međunarodni putevi, magistralni putevi, regionalni, seoski putevi. Saobraćajnice prvog reda su dobro obeležene i osvetljene, sa dbogatom i informativnom saobraćajnom signalizacijom. Manji putevi su krivudavi, signalizacija i horizontalno obeležavanje različitog kvalititeta, može da bude dobra ali i veoma oskudna, u ruralnim predelima putevi su često bez asfaltne podloge.
Na ulicama velikih gradova vladaju velike gužve. U saobraćaju učestvuju automobili, motorcikli, bicikli, vozila gradskog prevoza, autobusi, tramvaji, trolebusi, taksi vozila, dostavna vozila, kamioni, itd.
Većina ljudi koja živi u gradovima putuje na posao, vodi decu u školu i vrtić, ide kod doktora, u kupovinu, itd., skoro u isto vreme, i tada se prave najveće gužve i zastoji (tz. špicevi). Iako su rastojanja putovanja u gradu kraća, dešava se da vreme vožnje bude veće nego za istu kilometražu na otvorenim putevima.
Gužve se dešavaju i na otvorenim putevima, posebno u vreme turističkih sezona, praznika i slično, ali u daleko manjoj meri i mogu lakše da se izbegnu.
Na otvoreniim putevima se putuje brže, autoputevi imaju ograničenje od 120 – 130 km/h (u Nemačkoj na primer, ne postoji ograničenje brzine, pa se vozi i preko 200 km/h).
U gradovima se vozi sporije, u špicevima se skoro mili, ima mnogo semafora i raskrsnica, “ležećih policajaca”, i drugih prepreka koji još više usporavaju i tako sporu vožnju. Statistike pokazuju da se u gradovima dešava više saobraćajnih nesreća, ali na otvorenim putevima baš zbog veće brzine, ima više žrtava.
Vožnja u gradovima, zbog zastoja, gužvi, dugih čekanja, i raznih manjih ili većih problema u vezi sa neodgovornim ponašanjem vozača, pešaka i ostalih učesnika u saobraćaju, može da bude veoma stresna. Neki vozači pribegavaju bahatim i nebezbednim taktikama kao što su presecanje puta (popularno nazvano i “sečenje”), nedozvoljena preticanja, zaustavljanja i parkiranja na kolovozima. To kod drugih vozača može da stvori nervozu, bes i konfliktne situacije.
Na otvorenim putevima toga je manje, ali vozači mogu da se uljuljkaju u lažni osećaj sigurnosti, da voze previše opušteno, da se “uspavaju”, utonu u svoje misli i da ne vode računa o dešavanjima na putu.
Videli smo da se gradska i vožnja na otvorenim putevima razlikuju. Vozači treba da se prilagode različitim vrstama vožnje i da budu svesni izazova i opasnosti koja svaka situacija i teren nosi.
Dosta zavisi i od vrste vozila. Različita vozila su različito prilagođena različitim karakteristikama - manji, vižljastiji i startniji gradski automobili se bolje snalaze u gradskoj vožnji, snažnije, brže i udobnije limuzine su odlične na otvorenim putevima. Vozači koji su spremni za malo avanture po ruralnim i makadamskim putevima najviše odgovara od snažan i izdržljv džip ili SUV.
Ukoliko se vozilo iznajmljuje, prema vrsti i karakteritikama vožnje treba odabrati adekvatno vozilo. Sa svoje strane rent a car agencije u svojoj ponudi moraju da imaju sve klase i modele koje odgovaraju različitim uslovima vožnje.
Slike izvor https://www.pexels.com/search/city%20traffic%20jam/
https://www.pexels.com/search/open%20road/
Vožnja nosi sa sobom osećaj slobode i ponosa, a srećom, moguće je i spojiti lepo s korisnim, pa zarađivati radeći ono što volite. Da, moguće je! Pripremili smo za vas listu od 10 zanimljivih poslova za ljude koji vole da voze, pa ako smo vas zainteresovali, nastavite da čitate...
U svetu biznisa vlada jedno opšte pravilo: ako kompanija želi da ostane konkurentna na tržištu, praćenje globalnih trendova i inovacija je neizostavan deo njenog razvoja. A da li rent a car Beograd drži korak sa globalnim trendovima i u iznajmljivanju vozila?
Kada planirate kamping avanturu, pre nego što postavite šator i počnete da razmišljate o sedenju sa prijateljima uz roštilj i pivo, potreban vam je pravi automobil koji će vas tamo odvesti. U ovom tekstu bavimo se upravo najudobnijim automobilima za ljubitelje kampovanja, pa ako ste se pronašli u ovoj priči, nastavite da čitate...