Po čemu se gradska i vožnja na otvorenim putevima razlikuju?
Svaki teren, svaka sredina i svaka vožnja ima svoje osobine i karakteristike. U principu, u gradu (iako ne mora da je uvek tako) se kraće putuje, ali vožnja može da bude komlikovanija, nervoznija i stresnija, dok otvoreni putevi nude veće brzine, ujednačeniju vožnju, lepše i slikovitije poglede, ali i više opasnosti.
Gradska vožnja se odlikuje većim brojem učesnika u saobraćaju, punim ulicama, čestim zaustavljanjima zbog raskrsnica i semafora, složenim manevrima, težem nalaženju mesta za parkiranje. Sam sistem saobraćajnica u gradovima je složeniji i komplikovaniji.
Zbog toga je gradska vožnja kompleksnija i teža, od vozača se zahteva da stalno bude svesan svog okruženja, da konstantno prati saobraćaj i saobraćajna pravila, da proverava retrovizore i bočna ogledala, da pravovremeno pokazuje svoje nemere preko žmigavca ili sirene, da bude spreman na nagla kočenja i ubrzavanja, da pazi na nagle i neočekivanje manevre od strane drugih, često neodgovornih i bahatih vozača, kao i na neoprezna pretrčavanja ulica od strane pešaka.
Manje opterećeni otvoreni putevi nude opušteniju i ujednačeniju vožnju, sa više uživanja u vožnji i lepim predelima. Brzina je veća, nema "seckanja" tokom vožnje, svako ima svoju traku i nema ukrštanja sa drugim vozilima, ima manje pešaka i biciklista na koje treba paziti. Ali i na otvorenim putevima treba biti izuzetno pažljiv. Veće brzine donose veće opasnosti po bezbednost.
Na manjim seoskim putevima treba da se obrati pažnja na domaće i divlje životinje kao i na traktore i ostalu poljoprivrednu mehanizaciju (najčešći uzrok saobraćajnih nesreća na lokalnim vojvođanskim putevima). Ovi putevi su uski, neosvetljeni, nepregledni zbog rastinja sa strane, sa mnogo krivina, a vozači nisu naviknuti na druga vozila i voze brzo i neoprezno.
U gradovoma se vozi uglavnom na obeleženijm asfaltiranim ulicama i putevima koje su manje ili više osvetljeni. Kako bi se uspešnije kontrolisao protok saobraćaja postoje više kategorija puteva i ulica - bulevari, ulice sa dve, tri ili više traka, jednosmerne ulice, tramvajske šine, pešački prelazi, semafori, žute trake za javni prevoz, itd.
Otvoreni putevi mogu da budu različitog karaktera i tipa – autoputevi, međunarodni putevi, magistralni putevi, regionalni, seoski putevi. Saobraćajnice prvog reda su dobro obeležene i osvetljene, sa dbogatom i informativnom saobraćajnom signalizacijom. Manji putevi su krivudavi, signalizacija i horizontalno obeležavanje različitog kvalititeta, može da bude dobra ali i veoma oskudna, u ruralnim predelima putevi su često bez asfaltne podloge.
Na ulicama velikih gradova vladaju velike gužve. U saobraćaju učestvuju automobili, motorcikli, bicikli, vozila gradskog prevoza, autobusi, tramvaji, trolebusi, taksi vozila, dostavna vozila, kamioni, itd.
Većina ljudi koja živi u gradovima putuje na posao, vodi decu u školu i vrtić, ide kod doktora, u kupovinu, itd., skoro u isto vreme, i tada se prave najveće gužve i zastoji (tz. špicevi). Iako su rastojanja putovanja u gradu kraća, dešava se da vreme vožnje bude veće nego za istu kilometražu na otvorenim putevima.
Gužve se dešavaju i na otvorenim putevima, posebno u vreme turističkih sezona, praznika i slično, ali u daleko manjoj meri i mogu lakše da se izbegnu.
Na otvoreniim putevima se putuje brže, autoputevi imaju ograničenje od 120 – 130 km/h (u Nemačkoj na primer, ne postoji ograničenje brzine, pa se vozi i preko 200 km/h).
U gradovima se vozi sporije, u špicevima se skoro mili, ima mnogo semafora i raskrsnica, “ležećih policajaca”, i drugih prepreka koji još više usporavaju i tako sporu vožnju. Statistike pokazuju da se u gradovima dešava više saobraćajnih nesreća, ali na otvorenim putevima baš zbog veće brzine, ima više žrtava.
Vožnja u gradovima, zbog zastoja, gužvi, dugih čekanja, i raznih manjih ili većih problema u vezi sa neodgovornim ponašanjem vozača, pešaka i ostalih učesnika u saobraćaju, može da bude veoma stresna. Neki vozači pribegavaju bahatim i nebezbednim taktikama kao što su presecanje puta (popularno nazvano i “sečenje”), nedozvoljena preticanja, zaustavljanja i parkiranja na kolovozima. To kod drugih vozača može da stvori nervozu, bes i konfliktne situacije.
Na otvorenim putevima toga je manje, ali vozači mogu da se uljuljkaju u lažni osećaj sigurnosti, da voze previše opušteno, da se “uspavaju”, utonu u svoje misli i da ne vode računa o dešavanjima na putu.
Videli smo da se gradska i vožnja na otvorenim putevima razlikuju. Vozači treba da se prilagode različitim vrstama vožnje i da budu svesni izazova i opasnosti koja svaka situacija i teren nosi.
Dosta zavisi i od vrste vozila. Različita vozila su različito prilagođena različitim karakteristikama - manji, vižljastiji i startniji gradski automobili se bolje snalaze u gradskoj vožnji, snažnije, brže i udobnije limuzine su odlične na otvorenim putevima. Vozači koji su spremni za malo avanture po ruralnim i makadamskim putevima najviše odgovara od snažan i izdržljv džip ili SUV.
Ukoliko se vozilo iznajmljuje, prema vrsti i karakteritikama vožnje treba odabrati adekvatno vozilo. Sa svoje strane rent a car agencije u svojoj ponudi moraju da imaju sve klase i modele koje odgovaraju različitim uslovima vožnje.
Odvojite malo vremena i pogledajte našu ponudu!
Slike izvor: https://www.pexels.com/search/city%20traffic%20jam/
https://www.pexels.com/search/open%20road/
Zimski meseci donose posebnu čar putovanja, a Srbija, sa svojim prelepim planinama i modernim skijalištima, nudi savršene destinacije za ljubitelje snežnih radosti. U ovom tekstu, bavićemo se najboljom opcijom za odlazak na skijališta Srbije. Mi mislimo da je to rent a car Beograd, a nadamo se da ćete do kraja ovog teksta tako misliti i vi...
Beograd je mesto mnogo čega – neiscrpne energije, životnih prilika, poslovnih mogućnosti, dobre zabave, prefinjenog stila i nadaleko poznatog šarma. Glavni grad Srbije je destinacija gde svako može da pronađe svoju inspiraciju, da uživa u jedinstvenom spoju tradicije i modernog, da istražuje bogatu kulturnu scenu, da oseti toplinu našeg gostoprimstva. Pitanje se samo nameće: “zašto sve to ne doživeti iz perspektive iznajmljenog luksuznog automobila?”
Muzika i vožnja su za mnoge neraskidivi pojmovi. A da li ste razmišljali koja se muzika najviše sluša u javnom prevozu, ili koja je najbolja muzika za uživanje u iznajmljenom automobilu? Veliki je broj vozača koji ne mogu da zamisle da voze i prelaze kilometre bez zvuka omiljenih pesama. Ima naravno i onih koji uživaju u tišini motora i misli koje je prate. Dok jedni nalaze inspiraciju u radijskim emisijama ili nostalgičnim melodijama, drugi melodije doživljavaju kao neželjenu distrakciju. Ipak, za većinu, vožnja je prilika za beg u svet tonova, bilo da je to Balaševićev šapat o nekim davnim ljubavima, melanholične note koje prate kišni dan, etno melodije ili energični ritmovi moderne muzike.