RENT A CAR AERODROM BEOGRAD   whatspp   viber

Rent a car blog

Samovozeći automobili – ZA i PROTIV

Samovozeći automobili – ZA i PROTIV

Mnogi od nas verovatno misle da su samovozeći automobili još uvek daleko od stvarnosti. Istina je da je evolucija automatizovanih sistema vožnje danas uveliko u toku. U stvari, većina modernih vozila već sadrži određeni stepen automatizacije. Nekima se to sviđa, nekima ne, ali svakako postoje razlozi ZA i PROTIV samovozećih automobila.

Kako se tehnologija razvija, vozila će se sve više automatizovati. Očekuje se da će globalno tržište samovozećih automobila dostići vrednost od 60 milijardi dolara do 2030. godine.

Pošto ulazimo u pomalo neistražene teritorije, stručnjaci vagaju prednosti i nedostatke samovozećih vozila. Na primer, iako se hvale pogodnosti i bezbednost, vodi se veoma zanimljiva debata o prednostima i nedostacima po pitanju bezbednosti, propisima i odgovornosti.

Prednosti samovozećih automobila ili, razlozi ZA

#1. Prevencija saobraćajnih nesreća

Od ukupne cifre poginulih u 2017. godini, na svetskom nivou, 94% sudara dogodilo se zbog ljudske greške. Računari zasnovani na sofisticiranim sistemima i algoritmima bi, u suštini, mogli da eliminišu ove skupe ljudske greške. Glavni uzroci nesreća, uključujući i vožnju u pijanom stanju ili rasejanu vožnju, biće izbegnuti sa automobilima koji se sami voze. Procenjuje se da samovozeći automobili mogu da smanje saobraćajne nesreće za čitavih 90%! Malo li je?

#2. Društvene uštede

Jedan od glavnih faktora prilikom odmeravanja prednosti i mana automatizovanih, samovozećih automobila, je i trošak za društvo. Izveštaji su pakazali da autonomna vozila mogu pomoći društvu da uštedi oko 800 milijardi dolara svake godine. Smanjenje troškova vezanih za saobraćajne nesreće, smanjenje opterećenja na zdravstveni sistem, efikacniji transport, bolja ušteda goriva i još mnogo toga, mogu doprineti ukupnoj društvenoj uštedi troškova.

#3. Efikasnost saobraćaja

Jedna od glavnih prednosti automobila koji se sami voze je njihova sposobnost da međusobno komuniciraju. Sa ovom sposobnošću komunikacije u realnom vremenu, automobili bi mogli efikasno da putuju na optimizovanim rastojanjima, jedan od drugog. Takođe bi odredili najbolju rutu kojom ćete ići, kako biste eliminisali vožnju kroz gužvu u saobraćaju.

#4. Bolji pristup i način prevoza

Za one koji iz bilo kog razloga ne mogu da voze, automobili koji se voze sami mogu biti siguran i pouzdan način prevoza. Osobe sa invaliditetom ili starije osobe mogle bi da uđu u auto koji se samostalno vozi, a da ne izlažu ni sebe ni druge riziku.

Gradovi sa ograničenom pokrivenošću javnim prevozom takođe bi imali koristi od samovozećih automobila. Oni mogu lako doći i do područja u kojima nedostaje infrastruktura.

#5. Ekološki prihvatljiv

Još jedan značajan faktor u debati o prednostima i nedostacima samovozećih automobila je životna sredina. Autonomni automobili će verovatno biti električni, umesto da koriste motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Štaviše, konzistentne brzine kojima će se kretati samovozeći automobili će smanjiti konstantno kočenje i ubrzavanje. Svi ovi faktori će doprineti smanjenju emisija i postati ekološki prihvatljiviji.

Razlozi PROTIV samovozećih automobila

#1. Bezbednosna pitanja

Jedan od potencijalnih nedostataka u vezi sa samovozećim automobilima je mogućnost hakovanja. Da bi automatizovani automobili razgovarali i koordinirali jedni sa drugima, morali bi da dele isti mrežni protokol. Međutim, ako veliki broj automobila deli istu mrežu, oni bi bili podložni hakovanju. Čak i mali hak, mogao bi da izazove značajnu štetu na prometnim putevima, izazivajući sudare i zastoj u saobraćaju.

#2. Gubitak poslova

Oni čiji život zavisi od vožnje, dakle, profesionalni vozači, mogu smatrati da je njihova karijera, uvođenjem automobila koji se voze sami – stvar prošlosti. A to su autoprevoznici, vozači autobusa, taksisti, itd. Svi će oni, u tom slučaju, morati da nađu novi posao. Brza dostava hrane i ostale kururske službe bi isto tako mogli da budu zamenjeni automatizovanim vozilima.

#3. Početni troškovi

Dok automobili koji se sami voze mogu dugoročno proizvesti značajne društvene uštede, početni troškovi automatizovanih vozila mogu biti astronomski. Neki stručnjaci procenjuju da bi posedovanje potpuno autonomnog vozila moglo koštati dodatnih 250.000 dolara po vozilu. Naravno, kako nova tehnologija sazreva, cena bi trebalo da se smanjuje. Međutim, u ranim fazama, barijera za ulazak može biti previsoka za opštu populaciju.

#4. Dilema Moderne mašine

Još jedan od nedostataka samovozećih automobila je njihov nedostatak sposobnosti da donose presude između višestrukih nepovoljnih ishoda. Na primer, šta ako se samovozeći automobil suoči sa situacijom sa samo dve opcije, da skrene ulevo i udari pešaka, ili da skrene udesno i udari u drvo, što može dovesti do potencijalnog povređivanja putnika u vozilu.

Pošto su obe opcije nepoželjne, koju opciju bi autonomni automobil izabrao? Moralna mašina, koju je razvila grupa na Institutu u Masačusetsu, nastoji da reši ovaj problem prikupljanjem podataka o odlukama ljudi iz stvarnog života. Međutim, prikupljeni podaci pokazuju velike razlike među različitim grupama ljudi, što otežava programiranje bilo kakvog konačnog odgovora za autonomne automobile.

#5. Mašinska greška

Mašinska greška se mora uzeti u obzir kada se ispituju prednosti i nedostaci automobila bez vozača. Iako se većina slaže da će samovozeći automobili verovatno sprečiti da se dogodi više nesreća, to ne eliminiše u potpunosti rizik od nesreća uzrokovanih greškom mašine. Štaviše, ako se softver ili bilo koji deo vozila pokvari, autonomno vozilo može dovesti vozača u veću opasnost nego kada bi vozač lično preuzeo kontrolu nad vozilom.

I na kraju...

Kao što možete videti iz ove analize samovozećih automobila, postoji mnogo debata s obe strane stola. Automobili koji se sami voze, mogu biti put budućnosti, ali još uvek postoje neke značajne prepreke na tom putu. A bilo kako bilo, to vreme je još uvek daleko od nas.

U voznom parku rent a caragencije Unirent, još uvek nema ovakvih automobila, ali zato ima standardnih vozila svih klasa, tako da ćete sasvim sigurno pronaći nešto za sebe.

A možda ne biste ni voleli da vas auto vozi sam, bez vašeg učešća u tome? Podelite svoje misli sa nama, u komentarima.

 


Komentari ()

Uroš
Uroš
Link

Nije loša ideja za ono, kad malo popiješ, pa ne smeš da sedneš za volan. Auto te odveze sam kući, i sve bude u redu. Recimo, u vreme Beerfest-a ili Exit-a. Bolje on, nego ja, pod gasom.
4
1

Dodajte komentar



Pročitajte i ove tekstove

Iznajmljivanje automobila na aerodromu - potpuni vodič za 2024

Iznajmljivanje automobila na aerodromu - potpuni vodič za 2024

U današnjem ubrzanom načinu života, potreba za slobodom i praktičnošću dok putujemo postaje sve izraženija. U tom kontekstu, najam automobila na aerodromu postaje ključna opcija za putnike širom sveta. Ova usluga pruža ne samo slobodu kretanja, već i efikasnost u planiranju putovanja, omogućavajući brz i jednostavan pristup vozilu odmah po dolasku. Putovanje avionom svakako je vrlo praktično, posebno kada  udaljenost do odredišta zahteva sate vožnje automobilom ili drugim sredstvima javnog prevoza. 


Pročitajte više

Šta treba da radite ako vam se auto zapali

Šta treba da radite ako vam se auto zapali

Ako ste ikada, na putu, prošli pored auta u plamenu, verovatno ste pomislili da ne postoji ništa strašnije. Čak i automobili koji su ugašeni izgledaju kao scena iz akcionog filma, gde je kaskaderska igra pošla naopako. A šta treba da radite ako vam se auto, ne daj Bože, zapali, pokušaćemo da objasnimo u ovom tekstu, pa vam savetujemo da pročitate, „zlu ne trebalo“...


Pročitajte više

Razlozi za prerano trošenje kočnica

Razlozi za prerano trošenje kočnica

Redovno održavanje i praćenje u kakvom su stanju kočnica je od velikog značaja za sigurnost i udobnost vožnje. Jedan od najčešćih kvarova na njima je prebrzo trošenje kočionih pločica. Ukoliko vozač primeti bilo kakve neobične zvukove, vibracije ili smanjenu efikasnost kočenja, mora što pre da odveze svoje vozilo u servis koji će da popravi kvar i zameni oštećene delove kočnice, ali sa svoje strane i vozači moraju da usvoje navike u vožnji koje će da sačuvaju kočnice i povećati njihovu trajnost i životni vek.


Pročitajte više