Kao i mnoge druge stvari koje smo prihvatili zdravo za gotovo, ni o grejanju u automobilu više niko ne razmišlja. Ako vam je u zimskim mesecima suviše hladno, jednostavno uključite grejanje, i vrlo brzo, auto će vam postati prijatno topao. Međutim, nije oduvek bilo tako. U ranim danima automobilizma, većina vozila nije imala grejanje. Pa ako smo vas zagrejali za ovu temu, ostanite sa nama, na našem putovanju kroz istoriju grejanja u automobilu.
U vreme nastanka prvih automobila, bile su to, praktično, otvorene kočije sa motorima. Ono što su putnici radili je da se tiskaju jedni uz druge, dok su na sebi imali tešku artiljeriju u vidu debelih kaputa, šalova, kapa i rukavica, a preko svega, toplu ćebad.
Međutim, nije prošlo mnogo vremena, pre nego što su proizvođači automobila shvatili da će nekoliko dodataka značiti mnogo za udobnost, pa samim tim i za prodaju vozila. Počeli su da prave zatvorene kabine sa grejanjem, koje je, naravno, kroz ovih stotinak godina evoluiralo, i postajalo sve naprednije. Danas se osim grejanja kabine, greju i sedišta, ali da krenemo od početka.
Najraniji grejači automobila bili su, sa današnje tačke gledišta, pomalo čudni. Početkom 1900-ih, uređaji koji su se zvali „kutije za grejanje“ bili su veoma popularni. Bile su to niskoprofilne metalne kutije pokrivene tkaninom nalik tepihu, u koju ste mogli da ubacite zagrejanu ciglu. Reklo bi se da su inspiraciju za ove grejače pronašli u grejačima za krevete.
Naime, cigle su se, pre putovanja, obično zagrevale u pećnici ili kaminu. Nakon što bi se u kutiju stavila vruća cigla, one bi se potom postavljale na pod automobila, i tako grejale stopala kako vozača, tako i putnika. Kutije za grejanje su bile pomalo nezgrapne i grube, ali su ipak olakšavale putovanje u zimskim mesecima, kada su temperature bile veoma niske.
Nije prošlo mnogo vremena, a inženjeri su već shvatili da motor proizvodi mnogo toplote, koja je izlazila kroz izduvnu cev. Rezultat toga je bio da je tokom 1920-ih godina nekoliko proizvođača dizajniralo posebne izduvne grane, koje su omogućile da se deo ove toplote usmeri u putnički prostor. Ovo je postignuto ubacivanjem drugog prolaza iznad izduvnih otvora motora, koji su se direktno povezivali sa putničkim prostorom.
„Razvodnici grejača“ koje su tako napravili, mogli su da izbace mnogo toplote. Tada nije bilo kontrola na instrument tabli, kao ni električnih ventilatora za distribuciju toplote, tako da ste dobijali mnogo toplote, sve vreme. Ova vrsta grejača, bila je rešenje problema neko vreme, ali ne može se reći da je bilo baš najsrećnije.
Tokom 1930-ih godina, inženjeri su se okrenuli radijatoru, i sistemu rashladne tečnosti. Bilo je jednostavno, pustili su vrelu rashladnu tečnost razvijenu u sistemu motor-radijator, u „mali radijator“, koji se nalazi ispod instrument table, a električni ventilator ga je duvao po celoj kabini. Bio je to početak modernog sistema grejanja automobila, kakav poznajemo i danas.
Danas su sistemi grejanja integrisani sa sistemima za klimatizaciju, tako da se temperatura u kabini automobila može kontrolisati, bez obzira na spoljnu temperaturu. Ako vam je potrebna toplota, onda se uključuje grejač. A ako je vrućina, pa vam je potrebno hlađenje, onda se uključuje klima uređaj.
Ovi sistemi su složeni, sa mnogo kanala za grejanje/hlađenje, vakuumom motora i sofisticiranih kontrolnih sistema. Međutim, kada je u pitanju grejni deo ovih sistema, osnove su i dalje iste. Topli vazduh koji izlazi iz novog automobila i dalje se zagreva sistemom rashladne tečnosti hladnjaka motora. To se i dalje koristi, u bezbroj modela automobila, u razvijenoj tehnologiji XXI veka.
Možda vam se nekada dogodilo da vam grejanje u automobilu u sred zime otkaže poslušnost. Ako jeste, znate i sami koliko je to neprijatno bilo. Putovati na neki duži put zimi, bez grejanja, osim neprijatnosti može biti i opasno, jer kako da vozite ako se smrzavate, i vi i vaši saputnici? A tek, ako se zaglavite negde u snegu, pa morate da čekate da dođu po vas, dok vi cvokoćete u zaleđenom autu, i da ne pričamo.
Što se tiče automobila iz voznog parka rent a car agencije Unirent, svi su potpuno ispravni i opremljeni modernim sistemima za grejanje i hlađenje, tako da bez brige možete da uživate u vožnji. Njihova ispravnost se kontroliše pre svakog iznajmljivanja, tako da ne postoji mogućnost da preuzmete neispravno vozilo.
Srećan put i ugodnu vožnju želi vam rent a car Unirent!
Fotografije: YouTube.com
U decembru mesecu prošle godine stigla nam je vest iz Porsche-a da su u saradnji sa nekoliko partnera započeli proizvodnju e - goriva. E-gorivo je klimatski neutralno gorivo koje bi se proizvodilo u cilju da zameni benzin u tradicionalnim SUS motorima. Porsche je počeo proizvodnju u fabrici u Čileu, to je još uvek pilot projekat, ali se planira komercijalna proizvodnja od miliona galona e-goriva.
Putovanja leti kada vladaju visoke temperature znaju da budu veoma naporna i neprijatna i uživanje u vožnji vrlo brzo prelazi u pravo mučenje. Vrućine negativno deluju na vozače, putnike i na sama vozila. Ali na sreću, postoji nekoliko načina da se unutrašnjost vozila rashladi.
U svetu danas vlada stereotipno mišljenje da automobilskom industrijom vladaju muškarci, što i nije daleko od istine. Ipak, postoji bar mrvica ženskog uticaja. Njihovi izumi i danas služe kao inspiracija mnogim ženama iz tog sveta. A njima u čast, za danas smo vam pripremili listu žena značajnih za istoriju auto industrije, pa hajde da vidimo koja su se imena našla na njoj...