Osnovna uloga svećica u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem je stvaranje male iskre koja pali smešu goriva i vazduha u cilindrima. Ta iskra je inicijacija koja pokreće proces sagorevanja i omogućava rad motora. Jačina napona električne iskre iz svećice se kreće do skoro 15 000 volti.
Iako se tehnologija motora stalno razvija, svećice su i dalje neophodne za većinu benzinskih motora u mopedima, motociklima, automobilima, kombijima i ostalim vozilima. Ne koriste se u dizel motorima pošto se kod njih gorivo pali kompresijom koristeći visoku temepraturu i pritisak, kao ni u električnim i hibridnim vozilima.
Postoji još jedan metalni deo (može da bude od nikla, platine, bakra, srebra ili iridijuma) koji viri iz navoja i savija se iznad centralne elektrode. Ova elektroda se naziva bočna elektroda. Između ove dve elektrode nastaje iskra koja pali smešu goriva, a udaljenost između njih se naziva zazor svećice.
Svećica dobija struju od bobine. Radi se o važnom delu sistema paljenja motora koji transformiše niskonaponsku jednosemrnu struju iz akumulatora u visokonaponsku struju koja je potrebna za paljenje smeše goriva i vazduha u cilindru motora. Sastavljena je od dva namotaja, primarnog i sekundarnog, koji omogućavaju pretvaranje struje i pojačavanje napona.
Sa izvorom napona svećica se povezuje preko kablova i kapice. Kapica svećice je napravljena od plastike ili gume, služi kao zaštita i omogućava kontakt.
Izvor fotografije: Piqsels.com
NIje neko čvrsto pravilo, ali svećice traju između 50 000 i 200 000 kilometara. Dužina životnog vek svećica je zasnovan na pretpostavkama da rade u idealnim uslovima. Ali u stvarnosti takvi uslovi su veoma retki. Na njihovu trajnost najviše utiču promenjivi vremenski uslovi (visoke ili niske temperature), nizak kvalitet goriva (broj oktana i količina prljavštine u njemu), kao i način vožnje. Svakako, mnogo zavisi i od vrste proizvođača, kvaliteta svećica i njihovog održavanja.
Svećice najbolje rade kada je veličina zazora između elektroda optimalna. Koji god se metal koristio za izradu centralne elektrode, on će se vremenom istrošiti. Kako se on troši, razmak između elektroda postaje sve veći i efekat varnice se smanjuje.
Veoma je važno da zazor na svećicama bude čist. Na primer, tokom kraćih vožnji pri niskim temperaturama, na svećice se skuplja talog sagorelog motornog ulja i izduvnih gasova, koji negativno deluje na snagu iskre i kvalitet paljenja. Kada se često vozi na kratkim relacijama, svećice treba menjati češće i pre nego što im istekne rok. Isto tako, preporučuje se da se povremeno vozilo “produva” na autoputu pri većim brzinama.
U nekim slučajevima, svećice mogu hemijski da reaguju sa metalom na glavi cilindra (posebno ako je od aluminijuma) i da se zalepe za njega. Kada se to dogodi, veoma je teško da se odlepe (ponekad moraju da se razbiju).
Izvor fotografije: Piqsels.com
Svećice treba da se zamene pre nego što se pojave ozbiljniji problemi. Najčešći znaci upozorenja da su već pri kraju svog životnog veka su:
Provera svećica treba da postane rutina vozača. Kada se tokom redovnog servisa menja motorno ulje ili filteri za vazduh i gorivo, treba proveriti i svećice i ako su prljave ili oštećene da se zamene.
Svećice mogu da se očiste pomoću šmirgle i da se ponovo vrate. Ali na taj način problem nije rešen nego samo odložen. Ubrzo će se simptomi ponovo javiti. S obzirom na njihovu relativno nisku cenu, bolje je odmah da se zamene.
Prilikom zamene svećica treba pratiti sledeće korake:
Izvor fotografije: Piqsels.com
Za pravilan rad motora i za efikasnu potrošnju goriva stanje svećica je veoma bitno. Kada se približe kraju svog životnog veka njihove performanse naglo opadaju i na duži rok mogu da oštete i sam motor. Ako se primeti neki od simptoma lošeg rada, svećice treba da se zamene čak i u slučaju kada nije dostignuta preporučena kilometraža.
Iako nije teško zameniti svećice, ako niste skloni popravkama, nemate dovojno znanja i iskustva, kao ni potreban alat i pribor (ili jedostavno ne želite da isprljate svoje ruke), bolje je da kontaktirate svog majstora koji će ih vrlo brzo proveriti i promeniti.
A još bolje je da iznajmite siguran i proveren automobil iz pouzdane rent a car agencije!
Naslovna fotografija: Piqsels.com
Zimski meseci donose posebnu čar putovanja, a Srbija, sa svojim prelepim planinama i modernim skijalištima, nudi savršene destinacije za ljubitelje snežnih radosti. U ovom tekstu, bavićemo se najboljom opcijom za odlazak na skijališta Srbije. Mi mislimo da je to rent a car Beograd, a nadamo se da ćete do kraja ovog teksta tako misliti i vi...
Beograd je mesto mnogo čega – neiscrpne energije, životnih prilika, poslovnih mogućnosti, dobre zabave, prefinjenog stila i nadaleko poznatog šarma. Glavni grad Srbije je destinacija gde svako može da pronađe svoju inspiraciju, da uživa u jedinstvenom spoju tradicije i modernog, da istražuje bogatu kulturnu scenu, da oseti toplinu našeg gostoprimstva. Pitanje se samo nameće: “zašto sve to ne doživeti iz perspektive iznajmljenog luksuznog automobila?”
Muzika i vožnja su za mnoge neraskidivi pojmovi. A da li ste razmišljali koja se muzika najviše sluša u javnom prevozu, ili koja je najbolja muzika za uživanje u iznajmljenom automobilu? Veliki je broj vozača koji ne mogu da zamisle da voze i prelaze kilometre bez zvuka omiljenih pesama. Ima naravno i onih koji uživaju u tišini motora i misli koje je prate. Dok jedni nalaze inspiraciju u radijskim emisijama ili nostalgičnim melodijama, drugi melodije doživljavaju kao neželjenu distrakciju. Ipak, za većinu, vožnja je prilika za beg u svet tonova, bilo da je to Balaševićev šapat o nekim davnim ljubavima, melanholične note koje prate kišni dan, etno melodije ili energični ritmovi moderne muzike.