I pored svih prednosti automatskih menjača, većina današnjih vozila ima manuelni menjač. Stepeni brzina treba da se promene kada vozilo startuje i kada treba da poveća ili smanji brzinu. U zavisnosti od modela automobila, standardno je da manuelni menjači imaju pet do šest brzina za napred i jednu za vožnju unazad.
Veći prenosi nude veću brzinu ali manju snagu. Zato se pri uzbrdicama, kada je potrebno više snage, vozi u nižim brzinama, a na otvorenim putevima kada se traži veća brzina. koriste se veći stepeni prenosa.
Da bi vozač pravilno promenio brzinu, veoma je važno da zna koji stepeni brzina su najprikladnije za datu situaciju. Kvalitetno menjanje brzina je jedna od važnijih komponenti vozačkog znanja, koje se vremenom uči i usavršava.
Vozač mora da proceni koja je brzina najbolja u tom trenutku, ako je stepen prenosa previsok, motor će se mučiti, potrošnja goriva će rasti, a vožnja neće biti prijatna. Vožnja u nižim brzinama na širokim autoputevima koje nude veće mogućnosti za bržu vožnju, isto tako nije optimalna.
U produžetku su okvirne brzine za svaki stepen prenosa:
Prva brzina se koristi za brzine od 0 do 10 km/h
Sa prvom brzinom se kreće, u situacijama kada vozilo treba sporo i pažljivo da se kreće i kada se izvode komplikovani manevri parkiranja i prestrojavanja. U ovoj brzini se ne ostaje dugo, posle starta vrlo brzo se menja u drugu.
Druga brzina - od 10 do 30 km/h
Drugi stepen prenosa se koristi za brzo povećanje brzine nakon polaska, za sporu vožnju (na primer kada se vozilo približava raskrsnici ili kada treba da skrene levo ili desno) i za savlađivanje većih nagiba.
Treća brzina – od 30 do 50 km/h
Kada vozilo počne da se bori sa drugom brzinom, treća brzina pomaže da se postigne i održi veća brzina. Ovaj prenos je najoptimalniji i najprikladniji za gradsku vožnju.
Četvrta brzina – od 50 do 70 km/h
Četvrta brzina se koristi za vožnju na putevima koji omogućavaju veće brzine. Preporučljivo je da se upotrebljava samo kada nema vidljivih opasnosti po bezbednost vožnje, kada su putevi kvalitetni bez udarnih rupa, oštrih krivina i loše izvedenih nagiba.
Peta i šesta brzina - iznad 70 km/h
Peta i šesta brzina su pogodne samo za ravne, otvorene puteve (brzi putevi i autoputevi) na kojima ima dovoljno prostora za vožnju velikom brzinom.
Rikverc
Ova brzina se koristi za vožnju unazad. Koristi se za parkiranje i ostale manevre.
Navedena pravila nisu stroga i postoji mnogo izuzetaka u zavisnosti od tipa vozila i uslova na putu. Da navedemo samo jedan primer: u vožnji nizbrdo vozač treba da odabere nižu brzinu da se ne bi desilo da se vozilo previše zaleti što bi otežalo pravovremeno kočenje.
Prenosi brzina se manjaju na sledeći način:
Ovi pokreti treba da budu sinhronizovani, tečni ali ne i prebrzi. Cilj je da se promena stepena brzine obavi lako, sa što manje mučenja za motor i menjač. Balans je ključan, noga sa kvačila ne treba prebrzo da se diže, niti pedala gasa prejako da se pritiska. Ukoliko se pogreši u sinhronizovanom radu, iz kutije menjača gde se nalaze zupčanici, će se čuti opominjajući neprijatan zvuk.
Zupčanici u kutiji menjača, lamela, potisna ploča i ostali delovi kvačila su veoma osetljivi na nepravilno menjanje brzina i lako se oštećuju.
Ako se desi da odberete pogrešnu brzinu, samo mirno ponovo pritisnite kvačilo i promenite u pravi stepen.
Početnicima je ovo najteže.
Naravno, kreće se sa prvom brzinom, kako brzina vozila počinje da se povećava, treba da se promeni i stepen prenosa. Najbolje je osluškivati motor, on postaje glasniji kada se premaši maksimalna brzina za taj stepen prenosa. Savremeni modeli vozila imaju indikator kada treba da se promeni brzina.
Treba izbegavati menjanje brzine u veći stepen ako se očekuje da će vozilo uskoro morati da se zaustavi (kada se približava raskrsnici).
Kada vozilo usporava, vozač treba da promeni stepen prenosa nadole u nižu brzinu. Pre toga treba prikočiti kako bi vozilo usporilo.
U nižu brzinu treba preći i kada se ide uzbrdo zato što niže brzine imaju veću snagu.
Brzine ne treba preskakati, ako vam je potreban četvrti stepen prenosa, onda ne birajte ga direktno iz drugog, nego prvo u treći pa tek onda u četvrti.
Menjanje brzina se uči sa iskustvom. Neko će tu veštinu lakše da savlada, neko će se duže mučiti. Mladi vozači na početku mogu da uče menjanje brzine kada vozilo stoji i motor je ugašen, ali sa tim ne treba preterivati da se ne bi oštetili delovi kvačila i menjača. Kako vozač postoje iskusniji, tako će sve lakše da prepoznaje trenutak kada treba da promeni stepen brzine na svom vozilu. U nekom trenutki menjanje brzina postaje automatsko.
Naravno, da li treba posebno spominjati da je za pravilno menjanje brzina neophodno da menjač bude ispravan. A baš su takva vozila u našoj rent a car agenciji. Možete i da pogledate ponudu.
Slike https://www.pexels.com/
Za mnoge putnike iz inostranstva koji stižu u Beograd, najam automobila direktno na aerodromu postao je gotovo ritual pri organizaciji putovanja. Razlozi zašto stranci preferiraju rent a car uslugu direktno na aerodromu su krajnje praktične prirode. Bilo da je u pitanju poslovno ili turističko putovanje - cilj je isti. Aerodromi su često prvi susret sa destinacijom, pa je najam vozila na licu mesta najpraktičniji način da se brzo i lako nastavi putovanje.
Putovanja su postala jednostavnija, brža i pristupačnija zahvaljujući uslugama najma automobila i razvoju modernog turizma. Zato ćemo se potruditi da približimo jednostavnost organizacije turističkog putovanja; od aviona do volana i kako najam automobila menja način putovanja i doprinosi komforu na svakoj destinaciji. Najam vozila, odavno više nije luksuz koji je dostupan samo poslovnim putnicima ili turistima s dubljim džepom.
Ljubitelji automobila često sanjaju o sportskom vozilu, ali visoka cena mnogih modela može biti prepreka. Srećom, tržište nudi i nekoliko povoljnijih sportskih automobila koji pružaju izvanredne performanse, privlačan dizajn i vrhunsku vozačku dinamiku po relativno pristojnoj ceni. U nastavku teksta vam predstavljamo najbolje (a povoljne) sportske automobile za 2025. godinu, uz osnovne podatke o njihovim performansama, vozačkom iskustvu i ukupnoj vrednosti...