Da, dobro ste videli, stiže nova generacija natrijumskih automobilskih baterija, koja bi mogle da bude spas za benzinske motore od potpunog nestanka iz automobilske industrije. Natrijumske baterije stiču sve veću popularnost među proizvođačima električnih automobila kao rešenje za nedostatak litijuma, a ekološki gledano, ovo je i daleko zdravija opcija.
Ova nova tehnologija mogla bi da se primeni i na automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, kao i hibride, pa čak i za napajanje električnih sistema. Zahvaljujući obilju natrijuma na našoj planeti, ove automobilske baterije bile bi posebno zanimljive za modele sa nultom emisijom.
Motor sa unutrašnjim sagorevanjem u većini modernih automobila može da pretvori samo oko 30% energije iz goriva, u korisnu energiju. A nasuprot tome, električna vozila (EV) mogu da uskladište i oslobode ovu energiju sa skoro 100% efikasnosti.
Najbolja tehnologija baterija koja je trenutno dostupna na tržištu je litijum-jonska, ali trošak sirovina za proizvodnju ovih baterija je veoma visok, a potražnja za njima brzo raste. Sa preko 84% poznatih resursa litijuma koncentrisanih u Argentini, Australiji, Čileu i Kini, obezbeđivanje sirovina za litijum-jonske baterije može da bude izazovno i skupo za proizvođače, a pritom nije ni naročito “zeleno”, jer u većini slučajeva za sobom ostavlja pustoš.
Između kraja 2020. i 2022. godine, cena litijum-karbonata skočila je deset puta. Srećom, baterije zasnovane na natrijum-jonskoj tehnologiji možda mogu da reše ove probleme, što bi na kraju rezultiralo i pristupačnijim cenama električnih vozila.
Baterija se sastoji od dve elektrode, poznate kao katoda i anoda, koje sadrže elektrolit. Obično je elektrolit tečnost koja zasićuje svaku elektrodu i sadrži veliku koncentraciju rastvorenih jona.
Kada se baterija puni, joni putuju u pravcu anode, gde se zarobljavaju i skladište dok energija ne bude potrebna. Kada se automobil uključi, električna struja ulazi kroz spoljašnji krug, i zatim teče nazad u katodu u suprotnom pravcu. Ovo kretanje pokreće motore koji pokreću vozilo napred.
Zbog toga što su litijum-joni laki i kompaktni, mogu čvrsto da se upakuju unutar elektroda, i brzo kreću, što rezultira baterijama koje je moguće napuniti za samo 20 minuta. To čini litijum idealnim elementom za korišćenje, ali natrijum je takođe zanimljiv za razmatranje.
Natrijum se nalazi odmah ispod litijuma u periodnom sistemu i ima mnoge iste hemijske karakteristike, uključujući i sposobnost da prolazi kroz materijale baterije istom brzinom. Međutim, natrijum ima prednost jer je 1.000 puta prisutniji na Zemlji od litijuma, a o ekološkim benefitima i da ne govorimo.
Natrijum-karbonat, često poznat kao “soda pepeo”, vitalna je komponenta natrijum-jonskih automobilskih baterija i proizvodi se u fabrikama soli i krečnjaka. Ova dva minerala su lako dostupna, i na našoj planeti, ima ih u gotovo neograničenim količinama. Mogu se pronaći u morima, slanim jezerima, rudnicima soli, i stenama.
Fotografija: https://unsplash.com/photos/pink-pig-coin-bank-on-brown-wooden-table-5OUMf1Mr5pU
Natrijumske automobilske baterije počinju da konkurišu nekim litijum-jonskim sistemima zahvaljujući nedavnim naprecima, posebno onima koji koriste litijum-gvožđe-fosfat (LFP) katode. Iako ne mogu da skladište energiju tako gustu kao najbolja tehnologija u svojoj klasi, baterije koje sadrže LFP postaju sve važnije jer su čak 20% jeftinije!
Dok se razvija niz natrijum-jonskih katoda (a najgušće baterije koriste slojevite oksidne), ove baterije su dovoljno dobre da proizvedu energiju za putnička električna vozila sa dometom od 250–400 kilometara, po znatno nižoj ceni.
Prema nedavnim studijama, sirovi sastojci novih natrijum-jonskih baterijskih paketa nižih troškova, omogućavaju im da budu konkurentne LFP baterijama po ceni. Kao rezultat toga, natrijum-jonska tehnologija može da isporuči jeftine automobilske baterije, i električna vozila sa dovoljnim dometom da zadovolje potrebe gradske vožnje.
Još uvek postoji značajan prostor za poboljšanje energetske gustine natrijum-jonskih automobilskih baterija. Možda je glavni nedostatak to što najbolji slojeviti oksidni katodni materijali mogu da drže samo otprilike polovinu natrijum-jona u odnosu na anodu, što rezultira potrebom za dodatnim katodnim materijalom, kako bi se obezbedila ravnoteža.
Kao posledica toga, natrijumske automobilske baterije će biti teže u poređenju sa litijumskim baterijama. Buduća održivost natrijum-jonskih baterija zavisiće od toga da li napreci u nauci o materijalima omogućavaju da konkurišu baterijama sa nižim dometom koje koriste litijum. U svakom slučaju, ovo je tehnologija o kojoj itekako vredi razmisliti, i koja bi mogla da bude mnogo bolja solucija od svih do sada.
Fotografija: https://unsplash.com/photos/red-and-black-car-on-road-during-daytime-UrCV-U9hhCo
Mnogo je onih koji su još uvek skeptični po pitanju električnih vozila iz različitih razloga. Najviše zbog nevelikih dometa baterija, kao i nedovoljno stanica za punjenje. Ipak, kako mnogi proizvođači govore, električna vozila su naša budućnost. Pa, ako ćemo već jednog dana svi morati da pređemo na električna vozila, vredelo bi razmisliti o najboljoj mogućnosti kako po pitanju cene, tako i zagađenja, koje je i pokrenulo celu priču vezanu za njih.
Srećan put i ugodnu vožnju želi vam rent a car agencija Unirent!
Naslovna fotografija: https://unsplash.com/photos/black-sedan-on-road-during-daytime-T_D-vzJu5SU
Aerodrom Nikola Tesla u Beogradu tokom sezone i praznika postaje jedno od najprometnijih mesta u zemlji. Zašto je rent a car na aerodromu Beograd bolji izbor od javnog prevoza? Gužve na terminalima, dugi redovi za taksi i nepouzdani rasporedi javnog prevoza otežavaju brz i komforan dolazak na željenu destinaciju. U takvim okolnostima, rent a car usluga se nameće kao najpraktičnije rešenje, omogućavajući putnicima da odmah preuzmu vozilo i krenu svojim putem bez gubljenja vremena.
U eri kada je ekološka svest postala neizostavan deo svakodnevnog života, sve više putnika razmišlja o tome kako njihova putovanja utiču na životnu sredinu. Ako vas je tema o održivim putovanjima zainteresovala, jer želite da budete odgovoran turista, rent a car Beograd će se potruditi da vam objasni sve što vas interesuje o toj temi pa zato - nastavite sa čitanjem...
Za mnoge putnike iz inostranstva koji stižu u Beograd, najam automobila direktno na aerodromu postao je gotovo ritual pri organizaciji putovanja. Razlozi zašto stranci preferiraju rent a car uslugu direktno na aerodromu su krajnje praktične prirode. Bilo da je u pitanju poslovno ili turističko putovanje - cilj je isti. Aerodromi su često prvi susret sa destinacijom, pa je najam vozila na licu mesta najpraktičniji način da se brzo i lako nastavi putovanje.