Nije uvek lako vratiti se vožnji nakon duže pauze.
Nedostatak rutine i navika svakodnevne vožnje mogu da predstavljaju problem. Gubi se mišićna memorija i automatika pokreta kod upravljanja volanom, menjanja brzina i korišćenja pedala gasa, kočnice i kvačila, reakcije su sporije, greške češće, zaboravljaju se saobraćajna pravila kao i putevi po kojima se nekad vozilo. Neko ko duže vreme nije vozio postaje nervozan, ankciozan, ne oseća se udobno i bezbedno, plaši se vožnje, okleva u donošenju odluka, a sve to može da utiče na sigurnost vozača, njegovih saputnika i ostalih učesnika u saobraćaju.
Vozači koji se ne osećaju sposobni da posle duže pauze krenu da voze prvo moraju da povrate svoje samopouzdanje i osećaj sigurnosti.
Postoji više razloga zašto se prave duže ili kraće pauze od vožnje:
KAKO SE VRATITI U FORMU?
Iako vozač koji dugo nije vozio još uvek ima važeću vozačku dozvolu, to nije garancija za sigurnu vožnju. Teorijsko znanje je ključ za bezbednu vožnju, svaki učesnik u njoj mora da bude siguran da nešto nije zaboravio.
Iz tog razloga prvi korak je ponovo proći teoriju – podsetiti se saobraćajnih pravila i znakova, pogledati da li su se u međuvremenu neka od tih pravila promenila, pogledati literaturu, i rešiti neki od brojnih on-line kvizeva na internetu.
Sledeći korak je probna vožnja. Posle dugačke pauze svako se oseća pomalo “zarđalo” i nesigurno, tako da je preporučljivo napraviti mali test pre nego što se krene u haos svakodnevnih saobraćajnih gužvi.
Na pustom parkingu ili manje prometnoj ulici treba napraviti nekoliko krugova, proveriti polazak i kočenje, manevrisanje, skretanje ulevo ili udesno, parkiranje, itd. Upoznajte se ponovo sa vozilom, gde se nalaze komande, kako reaguje gas, kočnica i kvačilo, menjajte brzine dok stojite u mestu, uključite brisače, svetla, žmigavce.
Prilikom ovih test vožnji nije na odmet koristiti L tablice kako bi ostali vozači obratili veću pažnju.
Nije nikakva sramota potražiti pomoć od iskusnijih vozača, članova porodice ili prijatelja. Često je dovoljno i samo njihovo prisustvo pored uplašenog i nervoznog vozača.
Dolazi u obzir i angažovanje profesionalnog instruktora vožnje. Skoro svaka auto škola ima program za vozače koji su položili ali se ne osećaju dovoljno sigurno i imaju potrebu od dodatnih časova.
Instruktori imaju prednost što su iskusni u podučavanju mladih vozača. Zajedno sa njima treba proći i uvežbati:
Kao i kod učenja vožnje i ovde svako treba da se drži svog tempa, ne treba da se žuri i da se u saobraćaj krene prerano.
Različitim ljudima treba različito vreme da se vrate u staru formu. Pokušajte da vozite svaki dan, makar i samo nekoliko minuta. Važno je vežbati u različito doba dana i u različitim uslovima – danju, rano ujutru, u sumrak, noću, po suncu ali i po nepovoljnim vremenskim uslovima, po kiši, snegu, vetru.
Ako se osetite umorno i preopterećeno, zaustavite se na bezbednom mestu i odvojite nekoliko minuta da se odmorite i saberete svoje misli.
Vozačima koji još uvek nisu u formi neke stvari više smetaju nego rutinerima:
Najvažnije je da vozač koji je dugo apstinirao od vožnje bude siguran i spreman. Treba da prihvati činjenicu da je strah od vožnje posle duže pauze normalan i da se on može uspešno prevazići upornim vežbanjem i strpljenjem. Što se više vežba, to će veština vožnje brže početi da se vraća. Nemojte da brinete od tome koliko vam vremena treba da se potpuno oslobodite. Pre nego što i budete svesni, vozićete kao da nije bilo pauze.
Ako ipak ne ide, možete da iznajmite vozilo sa vozačem ili da koristite javni prevoz.
naslovna slika: https://www.pexels.com/photo/
U decembru mesecu prošle godine stigla nam je vest iz Porsche-a da su u saradnji sa nekoliko partnera započeli proizvodnju e - goriva. E-gorivo je klimatski neutralno gorivo koje bi se proizvodilo u cilju da zameni benzin u tradicionalnim SUS motorima. Porsche je počeo proizvodnju u fabrici u Čileu, to je još uvek pilot projekat, ali se planira komercijalna proizvodnja od miliona galona e-goriva.
Putovanja leti kada vladaju visoke temperature znaju da budu veoma naporna i neprijatna i uživanje u vožnji vrlo brzo prelazi u pravo mučenje. Vrućine negativno deluju na vozače, putnike i na sama vozila. Ali na sreću, postoji nekoliko načina da se unutrašnjost vozila rashladi.
U svetu danas vlada stereotipno mišljenje da automobilskom industrijom vladaju muškarci, što i nije daleko od istine. Ipak, postoji bar mrvica ženskog uticaja. Njihovi izumi i danas služe kao inspiracija mnogim ženama iz tog sveta. A njima u čast, za danas smo vam pripremili listu žena značajnih za istoriju auto industrije, pa hajde da vidimo koja su se imena našla na njoj...