U svetu danas vlada stereotipno mišljenje da automobilskom industrijom vladaju muškarci, što i nije daleko od istine. Ipak, postoji bar mrvica ženskog uticaja. Njihovi izumi i danas služe kao inspiracija mnogim ženama iz tog sveta. A njima u čast, za danas smo vam pripremili listu žena značajnih za istoriju auto industrije, pa hajde da vidimo koja su se imena našla na njoj.
Nema ko nije čuo za njenog muža Karla, koji je patentirao ono što se smatralo prvim praktičnim automobilom, ali kako to obično biva, iza svakog uspešnog muškarca stoji još uspešnija žena. Jer, upravo je Berta bila ta, koja je pokrenula stvar! Zapravo, ona i njena dva sina.
Berta Benc se, sa svoja dva sina, zaputila na prvo putovanje na duže staze u istoriji automobilizma. Bilo je to putovanje od 105 km u jednom smeru, od njihove porodične kuće, do kuće njenih roditelja. Naravno, nije prošlo baš glatko, ali je sve probleme Berta uspela sama da reši, tako da je uz nekoliko popravki i mnogo hlađenja motora, uspela da ode i nekoliko dana kasnije se vrati nazad.
U Nemačkoj su ovu rutu, kojom je prošla, 1888. godine nazvali “Memorijalna ruta Berte Benc”, i svake druge godine, ovaj događaj se obeležava prigodnom svečanošću. Svaka čast, gospođi Benc, i zaslužila je.
Margaret Vilkoks, bila je jedna od retkih žena – mašinskih inženjera, svog vremena. Jer, u to vreme, industrijom su vladali muškarci. Ipak, Margaret je dizajnirala prvi auto grejač, koji je patentirala 1893. godine. Njen pronalazak funkcionisao je tako što je usmeravao topli vazduh preko motora, nazad u automobil, da bi zagrejao stopala vozača i suvozača.
Pronalazak je u to vreme bio veoma dobro prihvaćen, ali je postojala zabrinutost zbog nemogućnosti kontrole temperature. Margaretin izum je i dalje osnova grejača koji se koriste i u današnjim automobilima, zbog čega je ona jedna od najuticajnijih žena u istoriji automobilske industrije. Potpuno razumljivo.
Meri Anderson, bila je žena koja je još davnih 1800-ih, izumela prvi brisač vetrobranskog stakla. A na ideju je došla posmatrajući vozače kako otvaraju prozore ili čak izlaze da obrišu vetrobranska stakla po kiši. Bila je odlučna u tome da smisli bolji način da očisti pogled kroz prozor vozaču, dok je automobil u pokretu. I uspela je!
Meri je dizajnirala prvi manuelni otvor kojim je moglo da se upravlja iz vozila i briše staklo po potrebi. Brisač vetrobranskog stakla patentiran je 1903. godine, a koristi se i danas. Sva vozila po pravilu moraju da ih imaju, a ako ne rade, vaše vozilo nije tehnički ispravno. Toliko o tome, koliko je ovo važan deo na automobilu. Kapa dole, gospođo Anderson!
Alis Remzi, odgovorna je za osnivanje prvog “Ženskog automobilističkog kluba” u istoriji SAD. Osnovan je 1909. godine, sa namerom da organizuje i realizuje prvu potpuno žensku auto-trku. Neverovatna grupa devojaka, slažete se?!
Samo šest meseci kasnije, Alis je sela u automobil od 30 konjskih snaga i krenula na trku dugu više od 6000 km, od Njujorka do San Franciska. Bila je prva žena koja je vozila kros-kantri. Kakva legenda auto trka!
Novija istorija automobilizma ne bi bila ono što jeste bez Elene Ford, direktorke za korisnička iskustva u Fordu. Kao pra-praunuka osnivača Henrija Forda, Elena je radila u porodičnom preduzeću 25 godina, od momenta kada im se pridružila, 1995. godine.
Pre nego što je preuzela svoju poslednju ulogu, bila je prva žena u porodici Ford, na poziciji potpredsednika. Elena je, takođe, bila upisana i na listu 100 vodećih žena u auto industriji Severne Amerike po “Automotive News”-u, čak dva puta!
Iako bi vas njeno ime moglo prevariti da pomislite da je tu gde jeste bila zbog svoje porodice, njena dostignuća govore u prilog tome da je svoju poziciju itekako zaslužila. Radila je veoma naporno da bi brend kao što je Ford stigao do mesta na kome je danas. Bravo, Elena!
I mi svoju damu i heroinu za trku imamo, al’ bukvalno! Vera Kostić, bila je supruga našeg čuvenog kompozitora i gastronoma Vojislava Vokija Kostića. Ali, pored toga, ova po zvanju balerina, bila je i koreograf, novinar, kao i reli vozač. I ne samo to, bila je i vrstan poznavalac mehanike, tako da je umela i da održava svoj automobil.
U svemu čime se bavila, bila je podjednako dobra, što je zaista retko. Ali ćemo je najviše pamtiti upravo za volanom, koji je bio njena velika ljubav. Hvala, gospođo Kostić!
Ženama se često pripisuje loša vožnja i smanjena sposobnost kada su u pitanju mnoge stvari vezane za svet automobilizma. Nadamo se da smo vas ovim tekstom uverili da baš i nije tako. Ima još mnogo žena koje su ostavile svoj trag u istoriji automobilizma, ali o njima ćemo nekom drugom prilikom.
Naše automobile iznajmljuje i mnogo dama, koje ovom prilikom pozdravljamo. Sve u vezi sa uslovima iznajmljivanja automobila možete pronaći na našem sajtu, a za sve vaše nedoumice, naše ljubazno osoblje uvek je tu za vas.
Srećan put, želi vam rent a car agencija Unirent!
U decembru mesecu prošle godine stigla nam je vest iz Porsche-a da su u saradnji sa nekoliko partnera započeli proizvodnju e - goriva. E-gorivo je klimatski neutralno gorivo koje bi se proizvodilo u cilju da zameni benzin u tradicionalnim SUS motorima. Porsche je počeo proizvodnju u fabrici u Čileu, to je još uvek pilot projekat, ali se planira komercijalna proizvodnja od miliona galona e-goriva.
Putovanja leti kada vladaju visoke temperature znaju da budu veoma naporna i neprijatna i uživanje u vožnji vrlo brzo prelazi u pravo mučenje. Vrućine negativno deluju na vozače, putnike i na sama vozila. Ali na sreću, postoji nekoliko načina da se unutrašnjost vozila rashladi.
Što se tiče ponude novih automobila, definitivno će 2023. godina biti bolja u odnosu na prethodnu godinu. Ono što brine su loše prognoze evropskih proizvođača kada je u pitanju kupovina novih automobila. Iako su liste porudžbina poprilično velike, to nije realna slika jer se kasnilo sa isporukom zbog svetske nestašice poluprovodnika, tako da mnogi kupci više meseci čekaju da auto izađe iz fabrike.