Poslednjih godina, bilo je mnogo pritužbi na previše tih rad motora električnih i hibridnih vozila, što je uzrokovalo nebrojene saobraćajne nesreće u kojima su često stradali pešaci, slabovide osobe i biciklisti. Zbog toga su od 2019. godine proizvođači počeli da dodaju lažne zvuke u svoje modele, ali i pored mnoštva zanimljivih zvukova, ono što je mnogima nedostajalo je zvuk na koji su navikli. U želji da im izađu u susret, proizvođači najavljuju da bi novi električni automobili, uskoro trebalo da dobiju lažni zvuk motora.
Dobija se utisak da se „svetu ne može ugoditi“ jer praktično, poslednjih 30-tak godina, proizvođači su se trudili da utišaju svoje modele, da bi onda kada im je to konačno pošlo za rukom, došli do toga da su sada previše tihi. Kada bolje razmislimo, i jesu. I ma koliko su sami vozači konačno uživali u blaženoj tišini, za ostale učesnike u saobraćaju to uopšte nije bilo ni lako, ni dobro.
Razmislite i sami, kada idete ulicom i dođete do pešačkog prelaza, ukoliko niste usredsređeni i gledate na obe strane pre nego što krenete preko ulice, lako može doći do nezgode. Mnogo je onih koji čak i dok prelaze ulicu zure u svoje mobilne telefone. O da, oni su prvi na listi ometajućih sredstava u saobraćaju, kako među vozačima, tako i među pešacima.
I šta se onda dogodi, krenu da pređu ulicu i ne gledajući da li im nešto dolazi u susret, a vozač električnog automobila i ne očekuje ili ne vidi da se neko približava prelazu. Ili možda i vidi, ali tek u poslednjem momentu, kad je već kasno – udario je pešaka ili oborio biciklistu. A zašto, pa zato što se svi mi još uvek oslanjamo na to da ćemo ono što nismo videli – čuti, a električni i hibridni automobili su do skora bili toliko tihi da nije bilo šanse da ih čujete.
Iz svih tih razloga, poslednjih godina se u električne automobile dodaju lažni zvuci, ali se ide i u drugu krajnost. U redu, to su lažni zvuci, ali treba li zaista automobil da zvuči kao vasionski brod? Shvatamo da ima mnogo ljubitelja „Ratova zvezda“, ali što je mnogo – mnogo je.
Upravo tako, a jedan od prvih proizvođača koji su to najavili je američki Dodge Charger Daytona. Napravili su sistem koji replicira zaglušujući zvuk modela Dodge Hellcat V8, a kako to funkcioniše? Pa, tako što koristi niz komora koje su strateški postavljene ispod vozila, koje rade u kombinaciji sa vuferima i zvučnicima srednjeg opsega, kako bi generisali buku izduvnih gasova koje - nemaju.
Buka se zatim kanališe kroz dvostruke cevi slične onima koje se nalaze u vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Dakle, sistem koristi kombinaciju digitalnih zvukova i osnovnog filtriranja, sa naglaskom na fino podešavanje zvuka u akustičnom domentu, umesto da se oslanja samo na digitalnu manipulaciju. Sa ovim zvukom, praktično, dobićete osećaj da vozite stari dobri benzinac ili dizelaš, a da pritom ne zagađujete okolinu.
Fotografija: https://unsplash.com/photos/black-and-red-car-interior-during-daytime-wWN4AiGPscM
Možda zvuči smešno, ali zaista, ako već imitira zvuk, što ne bi i miris? Može da se ubaci aromatizer koji će emitovati miris benzina ili dizela. Nikad se ne zna, možda razmaženim kupcima i tako nešto padne na pamet. A čemu onda uopšte sav trud?
Ipak, postoji nešto što električna vozila ne moraju da lažiraju, a to je trenutni obrtni momenat koji isporučuju kada pritisnete papučicu gasa. Jer, naime, oni od 0 do 100 km/h pružaju takav obrtni momenat, da njihovi preci na benzin ili dizel mogu samo da im zavide.
Da, veza između vozača i njihovih vozila na benzin i dizel pomalo je „zamagljena“ pri prelasku na električni pogon. Kada su ranije vozili recimo već pomenuti Dodž, vozači su osećali i vibracije. Zaljubljenici u automobile kažu da taj osećaj ide kroz grudi i prolazi kroz srce, čineći da im srce „poskoči“ od zadovoljstva. Biće zanimljivo ako i ovaj momenat krenu da repliciraju, ali o tom – potom.
Što se tiče ostalih, koji žive i rade u blizini puteva, njima se generalno dopala ideja da će električna vozila ulice učiniti tišim. Šta mislite, kako će oni reagovati na ovu novu, veštačku buku? Jer recimo, vozač sportskog automobila želi ono što želi – glasno i moćno vozilo, a to je ono što ostali baš i ne žele da čuju.
Ali, zagovornici bezbednosti pešaka već godinama unazad su zabrinuti zbog električnih i hibridnih vozila, što je posebno opasno kada su u pitanju slabovide osobe. Zbog toga je u nekim državama još od 2022. godine na snazi zakon da električna vozila i hibridi treba da emituju bezbednosnu buku kada im brzina padne ispod 40 km/h, što sasvim ima smisla, ali da li je zaista tako?
Fotografija: https://unsplash.com/photos/a-white-van-driving-down-a-road-next-to-a-tall-building-Gn4KUDQTpUI
I pored pomenutih, lažnih zvukova koje emituju, električna vozila su i dalje mnogo tiša od dobro nam poznatih benzinaca i dizelaša. Ta lažna buka ima za cilj da navede ljude da poveruju da su električna vozila nešto što u stvari nisu, ali ovog puta sa dobrim razlogom.
Bilo kako bilo, električni automobili su naša budućnost, pa ćemo morati da da se naviknemo na to, bez obzira što kod nas još uvek nisu mnogo popularni. Ono što nas koči je najčešće njihova još uvek prevelika cena, domet baterija, kao i manjak stanica za njihovo punjenje. Ali, bez obzira na sve, njihovo dobra polako dolazi...
Srećan put želi vam rent a car Unirent!
Naslovna fotografija: https://unsplash.com/photos/a-white-car-driving-down-a-curvy-road-fX2Ok_75gbY
Aerodrom Nikola Tesla u Beogradu tokom sezone i praznika postaje jedno od najprometnijih mesta u zemlji. Zašto je rent a car na aerodromu Beograd bolji izbor od javnog prevoza? Gužve na terminalima, dugi redovi za taksi i nepouzdani rasporedi javnog prevoza otežavaju brz i komforan dolazak na željenu destinaciju. U takvim okolnostima, rent a car usluga se nameće kao najpraktičnije rešenje, omogućavajući putnicima da odmah preuzmu vozilo i krenu svojim putem bez gubljenja vremena.
U eri kada je ekološka svest postala neizostavan deo svakodnevnog života, sve više putnika razmišlja o tome kako njihova putovanja utiču na životnu sredinu. Ako vas je tema o održivim putovanjima zainteresovala, jer želite da budete odgovoran turista, rent a car Beograd će se potruditi da vam objasni sve što vas interesuje o toj temi pa zato - nastavite sa čitanjem...
Za mnoge putnike iz inostranstva koji stižu u Beograd, najam automobila direktno na aerodromu postao je gotovo ritual pri organizaciji putovanja. Razlozi zašto stranci preferiraju rent a car uslugu direktno na aerodromu su krajnje praktične prirode. Bilo da je u pitanju poslovno ili turističko putovanje - cilj je isti. Aerodromi su često prvi susret sa destinacijom, pa je najam vozila na licu mesta najpraktičniji način da se brzo i lako nastavi putovanje.